Belgisch bedrijf hoeft onderzeeër Foxtrot niet weg te halen bij NDSM

Wie verantwoordelijk is voor de Russische duikboot die al een geruime tijd zonder ligplaatsvergunning in de haven van de NDSM ligt, blijft nog even de vraag. In hoger beroep heeft de Raad van State (RvS) gesteld dat het Belgische Marintec Shipyards formeel geen eigenaar is.

Marintec Shipyards heeft in 2013 een koopovereenkomst gesloten om de onderzeeboot genaamd Foxtrot te laten slopen in België. Maar hiervoor is een transportvergunning nodig van de Inspectie Leefomgeving en Transport, omdat de boot onder andere 1500 kilo asbest bevat. De vergunning heeft het Belgisch bedrijf niet gekregen, omdat zij de waarborgsom van een miljoen euro niet kon, of wilde betalen.

Belgisch recht
Toch dwong het stadsdeel Noord de Belgische ondernemers om de duikboot weg te halen. Een rechter gaf het stadsdeel daarin vorig jaar gelijk. Maar de RvS heeft deze uitspraak nu vernietigd.

De RvS heeft geoordeeld dat de koop gesloten is onder Belgisch recht. In dat systeem wordt een koper pas eigenaar, als het gekochte goed ook geleverd wordt en dat bleek in het geval van de onderzeeër onmogelijk. Het bedrijf heeft volgens de RvS alles in het werk gesteld om de boot in het bezit te krijgen.

Russische Sovjetboot
De onderzeeboot werd in 1956 in gebruik genomen door de Russische Sovjetvloot. Vanwege het unieke karakter besloot een stel ondernemers de boot in 1991 naar Nederland te brengen. Sinds 2002 ligt hij in de NDSM-haven.

Wat er nu met de onderzeeër gaat gebeuren is onduidelijk. Volgens Het Parool zou het stadsdeel een aanbesteding gestart zijn om een bedrijf te vinden dat de boot veilig weg wil halen.