Mobiel dataverbruik meer dan verdubbeld

Het gemiddelde dataverbruik per mobiele aansluiting is gestegen van bijna 1 gigabyte per maand in 2017, tot meer dan 2 gigabyte in de eerste helft van 2018. Dat constateert de Autoriteit Consument & Markt in de Telecommonitor. In totaal werd in de eerste helft van 2018 bijna 250 miljard MB aan mobiele data verbruikt.

Behoud concurrentie bij vaste telecomnetwerken
De twee telecomaanbieders met een eigen vast netwerk, KPN en VodafoneZiggo, hebben nog steeds veruit het grootste aantal klanten. Alternatieve aanbieders zonder volledig eigen netwerk, zoals T-Mobile en Tele2, behouden een relatief constant marktaandeel voor vaste aansluitingen. Dat naast KPN en VodafoneZiggo alternatieve aanbieders actief blijven op de breedbandmarkt vindt de ACM van groot belang. Henk Don, bestuurslid ACM: ‘De ACM heeft bepaald dat KPN en VodafoneZiggo allebei hun vaste netwerk moeten openstellen voor andere aanbieders. Op die manier kunnen aanbieders zonder eigen netwerk toch hun diensten aanbieden aan consumenten en bedrijven. Zo blijft er voldoende concurrentie op de consumentenmarkt met meer aanbod en goede tarieven.’

Steeds meer bundeling van vaste en mobiele diensten
Steeds meer consumenten maken gebruik van bundels waarin een mobiel abonnement wordt gecombineerd met een vast abonnement. Aanbieders bieden diverse extra’s om consumenten te verleiden deze bundels af te nemen. Het aantal bundels dat alleen bestaat uit de traditionele vaste diensten internet, vaste telefonie en/of televisie daalt.

Transitie van analoog naar digitaal
Bij deze vaste diensten is een transitie van analoog naar digitaal waarneembaar. Zo blijft het aantal analoge telefonie-aansluitingen, zoals PSTN en ISDN, afnemen. Bellen via internet (Voice over Broadband) werd in het eerste halfjaar van 2018 ongeveer even vaak gebruikt als in het jaar daarvoor. Ook bij televisie blijft het aantal analoge aansluitingen afnemen, waar het aantal digitale aansluitingen een lichte stijging vertoont.