Rotterdams Gameye strijdt tegen lag

Het is de grootste frustratie voor online gamers en ontwikkelaars: lag. Deze (kleine) vertragingen kunnen ervoor zorgen dat je anderen of je omgeving te laat ziet. Het Rotterdamse bedrijf Gameye heeft software ontwikkeld die dit probleem definitief de kop indrukt. Hier hebben veel mensen vertrouwen in, want ze hebben een investeringsronde gehad die meer dan $1,6 miljoen heeft opgehaald.

Gameye crew
Team Gameye: Jürgen Stirnweis, Ralph Heersink, Denise Helderop, Sebastiaan Heijne, Elmer Bulthuis en Paul van Santen

Wat is lag?
Lag is een (kleine, maar merkbare) vertraging tussen de speler en het netwerk. Het probleem van lag is irritant voor spelers om meerdere redenen. Als je beeld heel even stilstaat, dan kun je niet sturen, zie je geen gevaar aankomen en ben je een makkelijk doelwit voor iedere tegenstander. Ten slotte is er ook het probleem van foutieve matchmaking. Het samenbrengen van verschillende spelers in één team, wordt matchmaking genoemd. Veel van de problemen met lag doen zich voor als je teamleden op een fysieke locatie zijn die ver weg is van de jouwe. Game servers koppelen spelers uit Nederland per abuis met gamers van andere continenten (zoals Azië) en dat gaat niet altijd even goed. Als je teamleden hebt, die erg veel last hebben van lag, dan kunnen zij jou ook niet helpen.

Gameye
Gameye heeft een techniek ontwikkeld waardoor lag makkelijk wordt geminimaliseerd, de stabiliteit van het netwerk wordt vergroot en de matchmaking wordt verbeterd. Ontwikkelaars die online gaming willen ondersteunen, kunnen met dit stukje software snel en eenvoudig aan de slag. Gameye heeft speciaal voor game servers een ‘container’-techniek ontwikkeld. Deze helpt de moeilijke (en dus tijdrovende) opdrachten die gamers kunnen versturen, af te vangen. Vervolgens worden deze opdrachten direct doorgestuurd naar het programmaatje die dit het beste kan afhandelen. Door deze container-methode is de ontwikkelaar niet meer afhankelijk van de hosting locatie en wordt matchmaking dus veel makkelijker. (Deze uitleg is uiteraard een versimpeling van zaken.) De CEO van Gameye, Sebastiaan Heijne, zegt hierover, “We hebben te veel studio’s horen klagen over hetzelfde probleem. Met Gameye willen we onze klanten de rust geven van een kostefficiënte en effectieve hosting-oplossing, zodat zij zich kunnen richten op toffe games. We willen meer games toegang geven tot de markt en de competitieve gaming scene meer mogelijkheden bieden.”.

Craig Fletcher
Naast een mooie som geld heeft Gameye ook Craig Fletcher als adviseur weten te strikken. Fletcher was de man achter game server hosting bedrijf Multiplay en de mede-oprichter van Global Service Provider. Fletcher investeert zelf ook in Gameye en ziet veel kansen: “[Gameye] heeft een fantastisch product dat de markt erg hard nodig heeft.  Bij Multiplay heb ik een game server bedrijf opgebouwd en dit geeft mij de mogelijkheid hen te helpen met mijn ervaring.”

Gameye api

Esport
Naast Fletcher zijn er ook investeringen binnengekomen van Makers Fund, Seedcamp en FACEIT. Dit zijn allemaal grote namen in het competitieve gamen. De software-oplossing van Gameye kan esport een boost geven. Als er minder irritaties zijn over de techniek, dan worden een hoop games leuker om online te spelen. Het grootste irritatiepunt dat dan voor gamers overblijft zijn vervelende medespelers, die te pas en te onpas moeders beledigen, je uitmaken voor rotte vis en opeens stoppen met spelen. De oplossing hiervoor is uiteraard het spelen met behulpzame vrienden.