Game-designer Sekiro legt vechtsysteem uit

De onofficiële Souls-opvolger Sekiro: Shadows Die Twice van ontwikkelaar From Software pakt de combat een stukje anders aan dan we gewend zijn. Waar Dark Souls en Bloodborne hun eigen manier hadden van aanvallen ontwijken en pareren, is het in Sekiro echt een kernelement in de gameplay geworden.

Gevechten in Sekiro: Shadows Die Twice werken via een zogenaamd duel/posture-systeem. Niet langer kun je gewoon doorbeuken tot het health-balkje naar nul is gedaald maar je moet echt duelleren en een 'death blow' uitdelen zodra daar een kans voor is. De 'window of opportunity' hiervoor is echter zeer klein.

In een interview van Game Informer met lead game designer Masaru Yamamura wordt duidelijk hoeveel werk er heeft gezeten in de ontwikkeling van het vechtsysteem, waarbij de programmeurs frame-voor-frame door het spel zijn gelopen om zo duidelijk en gedetailleerd mogelijk inzichtelijk te krijgen voor spelers wanneer zij aanvallen kunnen pareren en wanneer er een opening ontstaat om zelf een aanval te initiëren. Het is duidelijk dat het belangrijker is dan ooit te voren om de houding en bewegingen van vijanden af te lezen om gevechten te kunnen overwinnen. Bekijk de uitleg van Yamamura en een hoop nieuwe gameplaybeelden hieronder. Sekiro: Shadows Die Twice komt op 22 maart van dit jaar uit voor PlayStation 4, Xbox One en pc.