'Reclames voor junkfood vooral gericht op niet-blanken'

Reclames voor ongezond voedsel zoals junkfood en frisdranken blijken in de Verenigde Staten vaker gericht op gekleurde tieners. Dat is de conclusie van een onderzoek uitgevoerd door medewerkers aan de Universiteit van Connecticut en Texas en de Drexel Universiteit.

Reclame-uitgaven daalden in de periode tussen 2013 en 2017 met vier procent, maar de uitgaven aan voedsel-, frisdrank- en restaurantreclames rond tv-programma's gericht op zwarte tieners steeg met vijftig procent tot 333 miljoen dollar. Latino's kregen gemiddeld meer voedselreclames in het Spaans te zien, dan Engelsgesproken reclames.

Volgens Jennifer Harris, één van de hoofdonderzoekers, is er ook een scheve verhouding in reclames voor groente en fruit. Waar normaalgesproken drie procent van reclamegelden naar reclames voor gezonde producten gaat, gaat maar één procent naar soortgelijke reclames voor latino's.

Elf miljard dollar aan reclame-uitgaven
Voor het onderzoek werden 32 voedselbedrijven onderzocht die in 2017 elk meer dan honderd miljoen dollar uitgaven aan tv-reclames voor hun producten, waaronder McDonald's, Wendy's, Subway en Taco Bell die zich voornamelijk op de Latino's richten. Domino’s, Burger King en Arby’s richten hun pijlen voornamelijk op reclameblokken rond tv-programma's voor zwarten. Ongeveer tachtig procent van de in totaal elf miljard uitgegeven reclamedollars ging naar reclames voor junkfood, snoep, frisdrank en ongezonde snacks.

Shiriki Kumanyika van de Drexel Universiteit vindt het opvallend dat deze bedrijven zwarten vooral zien als doelgroep voor de verkoop van suiker, junkfood en andere dikmakers, maar niet als doelgroep voor gezonder eten. "De marketing is dusdanig subtiel dat het bijna niet opvalt en ik vermoed dat de zwarte gemeenschap helemaal niet beseft dat zoveel geld wordt uitgegeven om hen slecht voedsel aan te smeren. Sommige bedrijven geven zoveel geld uit aan deze gemeenschap dat gezondheidsorganisaties geen kans krijgen."

Supermarkten minder toegankelijk
Daarnaast is armoede een grote speler in een slecht eetpatroon en voeding. Studies die arme wijken bestudeerden, konden concluderen dat wijken met veel latino en zwarte inwoners minder grote supermarkten huisvestten en meer kleine kruidenierszaakjes dan in blanke arme wijken. Deze kleine winkeltjes hebben een minder divers aanbod aan gezonde producten zoals zuivelwaren, groente en fruit en volkorenproducten en verkopen vaker ongezond voedsel.


Wat is een voedselwoestijn (Bron: Youtube)

In zogenaamde 'voedselwoestijnen' moet dertig procent van de inwoners vaak meer dan anderhalve kilometer reizen om een supermarkt te bereiken en heeft twintig procent een salaris onder de armoedegrens. Veel van deze arme inwoners in vooral gekleurde wijken hebben geen auto en het openbaar vervoer is daar bijna niet-bestaand, waardoor het extra moeilijk wordt gemaakt om een supermarkt te bereiken.

"Bedrijven in de voedings- en genotsmiddelenindustrie moeten stoppen met gebruik maken van onze kinderen", besluit Kumanyika. "Ze dragen onopzettelijk bij aan een slechte gezondheid in zwarte gemeenschappen door producten die verband houden met een verhoogd risico op obesitas, diabetes en hoge bloeddruk zwaar te promoten."