Word collega van Van der Mark!

Tenminste, als je 85.000 euro hebt liggen. Het Nederlandse Ten Kate Racing heeft namelijk haar 2018 Red Bull Honda CBR1000RR SP2 machine in de verkoop.

Superbike
Altijd al een unieke Superbike willen hebben? Dat kan dus nu. De motor wordt geleverd in de officiele SBK-specificaties zoals in het afgelopen seizoen gebruikt door het Red Bull Honda World Superbike Team. Met mooie Marchesini velgen en carbon chassis heb je het aardig voor elkaar tijdens circuitdagen. En zodra je eenmaal 90k hebt afgetikt krijg je er een echtheidscertificaat voor de door Ten Kate Racing (TKR) ontwikkelde en verkochte materialen bij. Bonus: is de bike net niet helemaal naar je smaak? De Red Bull machine kan in verschillende opties geleverd worden en/of aangepast worden naar jouw wens(en). Zie hier de sexy specificaties. Onder deze Facebookpost zie je waarom deze prachtige motor uberhaupt in de sale staat.  

  • TKR RedBull Honda CBR1000RR SP2
  • Engine: TKR – Cosworth engine kit 
  • Electronics: Magneti Marelli dongle included
  • Suspension: Ohlins WSBK spec
  • Brakes: Nissin & Yutaka discs 
  • Chassis: Carbon or Aluminum braced options 
  • Swingarm: TKR – Suter 
  • Wheels: Marchesini

Failliet en 'schaakmat door Honda'
Ten Kate Racing, dat de afgelopen 18 jaar actief was in de WorldSBK en WorldSSP klasses, werd afgelopen november failliet verklaard nadat Honda de samenwerking met het Overijsselse team plots en per direct beëindigde. Eind oktober kreeg het voormalig Honda-team, dat tien WK-titels op haar naam heeft, naar eigen zeggen zonder opgaaf van reden te horen dat het partnerschap met het Japanse merk voorbij is. Honda staat volgend seizoen voor het eerst sinds 2002 als fabrieksteam aan de start, maar zonder haar vroegere Nederlandse bondgenoot. "Deze treurige gang van zaken is gevolg van de zeer late mededeling van Honda aan Ten Kate Racing om de activiteiten onder te brengen bij twee andere partijen, opgedeeld in techniek en logistiek. Deze mededeling werd op 30 oktober aan de directie van Ten Kate gedaan, zonder voorafgaande indicatie en zonder opgave van redenen", liet Ten Kate Racing een kleine twee maanden geleden weten. Vanwege de late beslissing had het team uit Nieuwleusen geen tijd meer om een andere motorfabrikant te vinden voor 2019.  "Het Ten Kate-management heeft uiteraard vele gesprekken gevoerd met andere motorfabrikanten en sponsoren sinds 30 oktober. Gaandeweg werd echter duidelijk wat al gevreesd werd; zowel budgetten als WK Superbikemotoren zijn al volledig verdeeld per begin november." De timing was 'zeer ongelukkig' en Ten Kate Racing leek 'schaakmat' te zijn gezet 'door 's werelds grootste motorfabrikant'. "Hangende de juridische procedure over deze handelswijze wil Ten Kate zich voorlopig niet verder uitlaten over deze kwestie," zo eindigde het persbericht.

Comeback
Er duiken nu echter geruchten op dat er voor het Overijsselse team weer hoop gloort aan de horizon. Ondanks radiostilte aan de kant van Ten Kate meldt Racesport.nl dat een deel van de bestaande technische crew per 1 januari weer aan het werk is. Dat men echter de schermen hard bezig is om alsnog een start in het 2019 WSBK-seizoen te realiseren spreekt voor zich. Het lijkt wel zeker dat het team in elk geval niet meedoet aan de eerste twee rondes in Australië en Thailand. Mogelijk zien we hen tijdens de eerste Europese rondes in april.