Toro Rosso-teambaas: "Formule 1 zou downforce met 40 tot 50% moeten verminderen"

Als het aan Franz Tost ligt wordt de downforce in de Formule 1 met 40 tot 50% verminderd. De teambaas van Toro Rosso denkt dat hierdoor de amusementswaarde van de sport groter zal worden.

Komend seizoen hebben de F1-wagens voorvleugels en bargeboards die eenvoudiger van ontwerp zijn. Een van de doelen is het verminderen van de invloed van vuile lucht en zodoende de kwaliteit van het racen te verbeteren. De wijzigingen zijn een aanloop naar radicalere aanpassingen in 2021.

“We hebben zoveel downforce, met als resultaat hoge snelheden in de bochten, maar niemand kan volgen vanwege vuile lucht en korte remafstanden”, vertelt Tost aan het blad Autosport. “Hoe moet je op die manier inhalen? De FIA en FOM, die ervaren mensen hebben zoals Ross Brawn en Pat Symonds, weten precies wat er moet gebeuren: minder downforce.”

De Oostenrijker gaat verder: “Ik zou de downforce minimaal 40 tot 50% verminderen zodat de wagen een stuk onstabieler wordt in de bochten. Het publiek zal dan zien dat de coureurs veel meer moeten vechten met de wagen. De topsnelheden op rechte stukken zal hoger zijn met meer kansen om in te halen omdat remafstanden langer zijn. Bovendien kunnen voorgangers beter gevolgd worden in de bochten. Het verminderen kan makkelijk gerealiseerd worden, men moet het alleen willen.”

Tost vreest dat de aanpassing op weerstand bij de teams zal stuiten. Op de vraag wie dan tegen is zegt Tost: “De teams! Vraag nooit de mening van de teams. De organisator van de F1 moet zelf met de regels komen maar dat doen ze niet. Ze gaan naar de Technical Working Group en wie zijn dat? Ingenieurs! Vraag nooit de ingenieurs!”