Red Bull Racing krijgt 'party mode'

De bolides van Red Bull Racing beschikken in het nieuwe seizoen over een zogenaamde 'party mode'. In 2018 slaagde het team uit Milton Keynes er zelden in om zich te mengen in de strijd om poleposition, omdat zij het vermogen van de motor niet op konden schroeven. Mercedes en Ferrari konden dit echter wel.

Door de samenwerking met Honda lijkt daar nu dus verandering in te komen. Dr. Helmut Marko steekt zijn optimisme de laatste tijd al niet onder stoelen of banken, maar hij denkt dat zijn team zich in de strijd met Mercedes en Ferrari kan gaan mengen.

"De cijfers maken ons erg optimistisch, ook als het gaat om het verbeterde vermogen. Bovendien kunnen wij nu ook voor het eerst gebruikmaken van een 'party mode'", aldus Marko. "De Honda-motor is nu al beter dan de Renault-krachtbron. Als je onze GPS-data combineert met de data van Honda, dan zullen we in de buurt van Mercedes en Ferrari komen."

"Natuurlijk zitten zij ook niet stil. Maar omdat zij al op een hoog niveau zitten, kunnen zij niet meer zulke grote stappen maken. Zelfs als we 15 kW achter hen zitten, dan kunnen we dat met het chassis nog wel goedmaken. Dat was met Renault in het V8-tijdperk ook zo", zette Marko zijn positieve toon nog maar eens kracht bij.

Toch verliest de topadviseur de realiteit ook niet uit het oog. Het zou zomaar kunnen dat het eerste jaar met de Honda-motor tegen gaat vallen. "We zijn ons ervan bewust dat het met de betrouwbaarheid soms nog wat lastig kan worden en dat we het seizoen waarschijnlijk niet met drie motoren kunnen uitrijden. Maar als je de juiste circuits uitkiest voor die gridstraffen, dan kun je binnen een paar ronden alweer vooraan meedoen."

Hiermee lijkt Marko op voorhand dus al vrede te hebben met eventuele gridstraffen. Bovendien zorgt hij met deze houding voor het feit dat er wellicht minder wrijving zal zijn, zoals met Renault wel het geval was. Het gevolg was een negatieve toon en tot modder gooien aan toe, al voelt Marko zich voor het laatste niet verantwoordelijk.

Volgens de topadviseur werd Red Bull Racing door Renault als een stel zeurpieten weggezet, maar de cijfers spreken boekdelen. "We zaten vanaf de eerste meters in de B-klasse. We misten in de kwalificatie soms gewoon 70 pk. Het was enigszins afhankelijk van het circuit, maar gemiddeld misten we toch al snel iets van 40 pk. Onze GPS-data laat duidelijk zien hoeveel we verloren op de rechte stukken en hoeveel we wonnen in de bochten. Als we het vergelijken met de toppen van Ferrari, dan waren de verschillen nog groter."