Monopoly voor millennials beledigt doelgroep

Spellenmaker Hasbro heeft een nieuwe hit in handen sinds zij 'Monopoly for Millennials' in de Verenigde Staten hebben uitgebracht. Met het onderschrift 'Vergeet onroerend goed, je kunt het toch niet betalen' zetten ze direct kwaad bloed bij een groot aantal millennials.

Het spel is nog maar net op de markt en zit vol met stereotypes die het leven van een millennial zo kenmerkt. Het begint al op de doos, waar de eeuwig besnorde Mr. Monopoly een selfie van zichzelf maakt met een koffie to-go, kleurige zonnebril, hip koptelefoontje en natuurlijk een opgespeld  herinneringslintje, want gedeugd worden zal er!

Het spel draait ook niet meer om het verzamelen van onroerend goed. Nee, in deze versie verzamel je 'ervaringen', zoals het bijwonen van een yoga weekend, slapen bij een vriend of eten bij een heerlijke veganistische bistro. Als een speler als eerste iets ervaart, kan hij geld vangen zodra een medespeler dezelfde ervaring bereikt.

De speelstukken zijn ook aangepast aan de doelgroep en bestaan uit bijvoorbeeld een emoji of een hashtag...'OhMyGod, so awkwaaaard'! Het bord kent ook nog minder vlakken dan het origineel, volgens sommigen, omdat millennials toch te lui zijn om het gehele spel uit te spelen.

"We hebben met Monopoly for Millennials juist een luchtig spel willen maken die millennials de stress van alledag doet vergeten en ze misschien te laten lachen om de problemen die ze ervaren", aldus Hasbro in een verklaring.

Het spel is inmiddels een belachelijk succes in de VS. Het is verdomd lastig om een spel in de winkel te vinden en online gaan de spellen op de zwarte markt voor driemaal de originele prijs van 19,82 dollar over de toonbank.

En waar anders dan op Twitter lieten de geschokte millennials hun ongenoegen horen. Hieronder een bloemlezing: