Monopoly voor millennials beledigt doelgroep
Spellenmaker Hasbro heeft een nieuwe hit in handen sinds zij 'Monopoly for Millennials' in de Verenigde Staten hebben uitgebracht. Met het onderschrift 'Vergeet onroerend goed, je kunt het toch niet betalen' zetten ze direct kwaad bloed bij een groot aantal millennials.
Het spel is nog maar net op de markt en zit vol met stereotypes die het leven van een millennial zo kenmerkt. Het begint al op de doos, waar de eeuwig besnorde Mr. Monopoly een selfie van zichzelf maakt met een koffie to-go, kleurige zonnebril, hip koptelefoontje en natuurlijk een opgespeld herinneringslintje, want gedeugd worden zal er!
A new board game from @Hasbro -- Monopoly for Millennials. What do you think of it? #SocialSip
Here's more info: https://t.co/e6veqOFr1G
I think it's pretty offensive and uses stereotypes to make fun of millennials but I am a millennial so I'm probably too close to the issue. pic.twitter.com/0FIqmEEr4k
— Amanda Peterson (@_AmandaPeterson) November 14, 2018
Het spel draait ook niet meer om het verzamelen van onroerend goed. Nee, in deze versie verzamel je 'ervaringen', zoals het bijwonen van een yoga weekend, slapen bij een vriend of eten bij een heerlijke veganistische bistro. Als een speler als eerste iets ervaart, kan hij geld vangen zodra een medespeler dezelfde ervaring bereikt.
De speelstukken zijn ook aangepast aan de doelgroep en bestaan uit bijvoorbeeld een emoji of een hashtag...'OhMyGod, so awkwaaaard'! Het bord kent ook nog minder vlakken dan het origineel, volgens sommigen, omdat millennials toch te lui zijn om het gehele spel uit te spelen.
"We hebben met Monopoly for Millennials juist een luchtig spel willen maken die millennials de stress van alledag doet vergeten en ze misschien te laten lachen om de problemen die ze ervaren", aldus Hasbro in een verklaring.
Het spel is inmiddels een belachelijk succes in de VS. Het is verdomd lastig om een spel in de winkel te vinden en online gaan de spellen op de zwarte markt voor driemaal de originele prijs van 19,82 dollar over de toonbank.
En waar anders dan op Twitter lieten de geschokte millennials hun ongenoegen horen. Hieronder een bloemlezing:
I don't know what's funnier:
— Samuel T. Dimwit, Esq. (@thedimwit) November 14, 2018
A) Millennial Monopoly
B) Millennials mad about Millennial Monopoly
What?! @Hasbro's #Millennial Monopoly says "forget real estate, you cant afford it anyway." Hopefully they'll be donating the proceeds to student debt relief. (which is why millennials can't afford real estate) https://t.co/Xw1Vmo9tNE
— Emily Roehler (@EmilyRoehler) November 12, 2018
I swear millennial monopoly is the most condescending game ever created. We’re broke, it’s not our fault, leave us alone smh @Hasbro pic.twitter.com/5vdmRQJOOv
— Morgan (@morganlizzie95) November 14, 2018
As a millennial who loved playing Monopoly, I'm disappointed @Hasbro made this garbage. A game that profits off the backs of millennials while simultaneously mocking them? Must have been a Baby Boomer in charge of making it. https://t.co/8I3DGarLGx
— Mike Bowers (@THEMikeBowers) November 13, 2018
I really thought this Millennial Monopoly thing was a joke. It’s real and it’s just a fucking older generation picking on us “snowflakes”. Funny how actual adults need to grow the fuck up.
— Jerry Randle (@Jarrett_Rundle) November 15, 2018
#CoughCough...
This Monopoly (available only in Walmart) was designed for millennials because "adulting is hard, you deserve a break from the rat race".
No houses, nor hotels but experiences. Shallow much, Hasbro? https://t.co/tDnCTR14aK
— Teatimeinwonderland (@Chocoralie) November 14, 2018