Megacrash Sophia Flörsch (17) in F3-race Macau, Ticktum domineert

Op het beruchte Guia Circuit in de straten van Macau is zondag de prestigieuze Grand Prix van Macau in de Formule 3 van start gegaan. We zeggen daarbij bewust 'van start gegaan', want de race is nog niet voorbij en dat komt door een bijzonder zware crash.

Polesitter Daniel Ticktum hield bij de start de leiding, maar kreeg wel de even teruggestapte DTM-coureur Joël Eriksson achter zich aan. De Zweed werd op zijn beurt dan weer verschalkt door Sascha Fenestraz en kreeg Callum Ilott, Jake Hughes en Mick Schumacher achter zich aan, alvorens het in het achterveld mis ging in de beruchte Lisboa-bocht: safety car.

Bij de herstart ging het wel goed...tot de Lisboa-bocht werd bereikt. In het achterveld was te zien dat er 'iets' vol rechtdoor schoot en dat bleek de 17-jarige Duitse Sophia Flörsch te zijn, die met volle snelheid de lucht in vloog en door de hekken knalde. Dat zorgde uiteraard voor een rode vlag, zodat er alle tijd was om Flörsch te behandelen, net als ongetwijfeld enkele baanmarshalls.

Op beelden vanaf de tribune voor de bocht is te zien hóe ontzettend hard Flörsch de hekken in is geklapt. Over haar toestand is nog niks bekend.

Update 09.45 uur
Volgens een toeschouwer zou de betreffende coureur, Flörsch dus, zelf in staat zijn geweest naar de ambulance te lopen, wat uiteraard bijzonder goed nieuws zou zijn. De race gaat in elk geval om 09.53 uur verder, zo heeft de racedirectie laten weten. Liefhebbers kunnen live op Eurosport of via deze officiële stream kijken.

Update 10.23 uur
Na een lange onderbreking konden de coureurs achter de safety car dan eindelijk weer het circuit op om te proberen of men nu wél minstens één rondje kon rijden zonder auto's in muren en hekken te hangen.

Ticktum hield de leiding vast, Eriksson zette zijn auto op weg naar Lisboa met een strakke inhaalactie voorbij Fenestraz. Het ging zowaar een rondje of drie goed, maar dat was natuurlijk veel te lang en dus deed Enaam Ahmed daar wat aan: de jonge Brit parkeerde zijn auto tegen de muur en de safety car kwam de baan op.

Dat zorgde dan weer voor een nieuw probleem, want het begon van lieverlee donkerder te worden. Het aantal ronden werd dan ook maar geschrapt en de klok ging lopen: nog negen minuten terwijl men achter de safety car reed, vermoedelijk dus hooguit een rondje of drie à vier op racesnelheid te gaan.

Met een dikke vijf minuten te gaan mocht men weer vertrekken, waarbij Eriksson alles probeerde om zich te positioneren voor een aanval op Ticktum. Dat zat er geen moment in en Ticktum reed na zijn bizarre winst van vorig jaar naar een tweede opeenvolgende zege, voor Eriksson, Fenestraz, Hughes en Schumacher.