ACM: pas op voor nepshops op social media

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start vandaag de campagne ‘Webshop of nepshop?’ om consumenten te waarschuwen voor aankopen bij nepshops via social media. Bedrijven benaderen consumenten nu ook via social media om hun producten aan te bieden. Dit gebeurt gericht en rechtstreeks, soms zelfs zonder tussenkomst van een website.

Dit maakt dat de consument minder goed is beschermd. Als het product niet voldoet of helemaal niet wordt ontvangen, blijkt de afzender vaak onbekend en onvindbaar. Daardoor kan de consument de verkoper ook niet aanspreken als er iets mis gaat met de aankoop. De schade voor consumenten bedroeg vorig jaar bijna 5 miljoen euro.

Evert Jan Hummelen, waarnemend directeur Consumenten van de ACM: “Als je iets koopt via social media moet je extra goed opletten. Het medium is vluchtig. Dit maakt het aanbod en de aanbieder ook vluchtig. Mocht je verhaal willen halen, dan weet je soms niet bij wie. Met onze campagne waarschuwen we consumenten hiervoor. We geven tips over wat zij zelf kunnen doen.”

Tips voor consumenten
De ACM start vandaag via haar loket ConsuWijzer deze campagne om consumenten te wijzen op de risico’s van het kopen via social media. Dit gebeurt via filmpjes die worden getoond via social media en met radiocommercials. 

Nepshops
Consumenten kopen steeds meer en steeds vaker online. Bij het kopen via social media is het vaak onduidelijk wie de aanbieder is van het product en onder welke voorwaarden je het koopt, terwijl de online aanbieder je hierover wel moet informeren. Soms gaat het ook om nepshops en ontvang je het bestelde product helemaal niet. Dan pas kom je erachter dat de pagina waarop je het product kocht verdwenen is. Daardoor is het dan niet meer mogelijk om de aanbieder hierover aan te spreken.