Wat Dead Space 4 had kunnen zijn

Zoals we inmiddels weten is de Dead Space-serie zo goed als doodverklaard. Dead Space 3 was een financiële flop, en ontwikkelaar Visceral Games ligt bovenop de stapel van EA-ontwikkelstudio's die failliet zijn verklaard. Maar Visceral Games had wel degelijk plannen voor een vierde Dead Space-game.

Tegen het einde van Dead Space 3 zit de mensheid in een lastig parket. In dezelfde setting zou Dead Space 4 verdergaan, waarbij de speler van dag tot dag zou moeten zien te overleven, om tekens van leven van andere mensen te vinden, en om je eigen ruimteschip te kunnen onderhouden. Dat is althans de visie van Ben Wanat, die verantwoordelijk was voor de setting en het verhaal van de eerste drie Dead Space-games.

Dead Space 4 zou een stuk meer verkenning bieden dan de voorgaande games. Je zou door de ruimte kunnen reizen op zoek naar ruimteschepen zoals de USG Ishimura, waar de eerste twee games zich afspeelden. Ieder ruimteschip zou uniek zijn in zijn uitstraling, gameplay en doeleinden. Ook de Necromorphs zouden sterker worden, en zich evolueren zodat ze ook een bedreiging voor de hoofdpersoon zouden zijn in gewichtloze ruimtes.

Het verhaal zou gaan over het ontstaan van de Necromorphs en over de rol die de mensheid speelt in dit duistere universum. De kans dat dit er ooit nog van gaat komen is natuurlijk vrij klein, maar wat wel interessant is is dat Wanat weigerde te vertellen wat er zou gebeuren aan het einde van Dead Space 4, ondanks dat hier wel degelijk een plan voor was. Hij wil niet verklappen wat er zou gebeuren, want wellicht zou EA toch ooit een vierde deel in de serie willen maken. "Je weet maar nooit. Misschien zal iemand ooit de oude verzameling van EA-games bekijken en zich afvragen: wat is er met Dead Space gebeurd? Misschien moeten we het eens laten terugkeren." De creatieveling achter Dead Space hoopt het in ieder geval van harte, maar de beslissing ligt vooralsnog bij EA.