Buschauffeurs: 'Loonbod is goed genoeg'

In tegenstelling tot wat de FNV en CNV beweren, lijken veel chauffeurs het loonbod van de werkgevers wél goed genoeg te vinden. Eén van die vele chauffeurs was bereid om zijn verhaal tegenover FOK! te doen. Uit zijn verhaal blijkt dat het maken van het hekelpunt ‘plaspauzes’ helemaal niet zo hekel is als het lijkt: “Een plaspauze maak ik zelf wel als ik die nodig heb, dan vertrekt de bus desnoods een paar minuten later, die tijd haal ik eigenlijk altijd later wel weer ergens in. Zo'n pauze gaat ook heel veel kosten. Nu hebben we bij ons meestal 2-3 minuten over op het station. Zou je daarin een officiële plaspauze van 5 minuten creëren dan ben je meteen 10 of 15 minuten verder. Dat geld daarvoor moet wel ergens vandaan komen, en linksom of rechtsom zijn dat toch de reizigers. En volgens mij zijn er nog nooit meer reizigers gekomen na een prijsverhoging.”

Hij vervolgt: “Daarnaast moet de bus natuurlijk wel door, waardoor je nog meer buswissels hebt. En dat is juist iets waar je er veel minder van zou moeten hebben. Nu wisselen we per dienst gemiddeld zo'n 4-6 keer van bus. Daarvan zijn 1-2 keer onvermijdelijk vanwege pauze (dan gaat de bus wel door met een collega, anders heb je veel meer bussen nodig). Maar die andere keren zijn grotendeels het gevolg van vaste lijnkoppelingen of lange doorgaande lijnen die hun eindpunt in de wijken en niet op het station hebben. Natuurlijk is het fijn voor de passagiers dat ze rechtstreeks kunnen reizen, maar een buswissel in 2 minuten in de spits is voor een chauffeur minder leuk. Zeker als je vervolgens maar één rondje van een half uur met die bus mag rijden en dan wéér over moet stappen.”

Werkdruk
Volgens de chauffeur die we spraken ligt de krapte van de ritten aan het toenemende verkeer van de afgelopen maanden: “Ja, sommige ritten zijn krap. Maar dat is echt vooral iets van de laatste maanden waarin het verkeer veel en veel drukker is geworden. Nogal wiedes dat de werkgever hier niet direct op kan inspelen: de dienstregeling wijzigt immers pas in december. Waar de werkgever wel wat aan kan doen is het cashless-pay (dat er overigens als eis van de bonden is gekomen en wat mij betreft niet echt nodig was). Ze hebben namelijk gekozen voor de geweldige oplossing van een tablet, een pinapparaat en een printer. Omdat deze zo goed samenwerken duurt een transactie minimaal 30 seconden, oplopend tot 40-50 seconden. Gek he, dat bussen dan vertraging oplopen. Met contant geld was je zelfs bij een niet-gepaste betaling binnen 10 seconden klaar.”

Vertraging? Laat je niet gek maken
De chauffeur die we spraken maakt zich trouwens niet erg druk over een eventuele vertraging: “Overigens trek ik me weinig aan van het scherm met daarin hoeveel ik achterloop op de dienstregeling: ik weet wel of ik ergens de tijd weer goed kan maken. En kan dat niet dan bel ik de verkeersleiding met het voorstel om een stuk van de route af te snijden, in te korten of een hele rit te laten vervallen. Doen ze nooit moeilijk over als je pauze echt in de knel komt, maar je moet ze wel zelf bellen en het voorstellen. Uit zichzelf zullen ze je niet benaderen namelijk. En ik heb het idee dat veel collega's daarbij teveel aan de arm genomen willen worden en hier zelf geen initiatief toe nemen. Tja, dan ben je gewoon dom bezig in mijn ogen, maar dat willen ze niet horen.

Schreeuwers
Hij besluit met: “Nee, ze willen dat de werkgever alles oplost. Ze vergeten alleen één ding: het is geen 1988 meer, maar we leven in 2018. En in die 30 jaar is er heel veel veranderd. Niet allemaal even positief uiteraard, maar sommigen weten daar niet mee om te gaan. En dat zijn nou volgens mij precies de mensen die het hardst lopen te schreeuwen met de vakbonden.”