Billboardbedrijf schendt privacy argeloze voorbijgangers

Billboardbedrijf blowUP media filmt onwetende passanten op het stationsplein in Rotterdam en het uitgaansgebied rondom het Rembrandtplein in Amsterdam. Dat blijkt uit onderzoek van Trees, de interactieve app voor onderzoeksjournalistiek van Human en VPRO. De camera’s kunnen voorbijgangers herkenbaar in beeld brengen. De beelden zijn opgeslagen en gedeeld met derden. Dit gaat in tegen de privacywetgeving.

In het verleden zijn beelden aan het mediabedrijf Kinetic gegeven, dat vervolgens analyses maakte van de voorbijgangers. Volgens Bart Custers, onderzoeker bij eLaw, het centrum van recht en digitale technologie van de Universiteit Leiden, is wat blowUP media allemaal doet niet toegestaan.

Het onderzoek van Trees is gebaseerd op verschillende anonieme en onafhankelijke bronnen. De redactie beschikt over een aantal foto’s, waaruit blijkt dat de camera’s in hoge kwaliteit filmen en ver kunnen inzoomen. Mensen kunnen op ongeveer vijftig meter afstand herkenbaar in beeld komen.

Als bedrijven een camera willen ophangen in de publieke ruimte moeten ze dat melden bij de toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. Deze bepaalt vervolgens of het wettelijk is toegestaan. ‘Publiek cameratoezicht voor reclamedoeleinden mag niet’, aldus Vincent Böhre, jurist van Privacy First. Hij noemt het onethisch dat blowUP media voorbijgangers filmt zonder dat zij het weten.

Billboardbedrijf blowUP media wil niet reageren, maar laat desgevraagd wel weten dat de camera tegenover het Centraal Station in Rotterdam op dit moment niet wordt gebruikt. De camera op het dak van Hotel Schiller in Amsterdam staat volgens het bedrijf gericht op hun eigen scherm om te controleren of de reclamebeelden goed worden weergegeven.

De Autoriteit Persoonsgegevens vindt het een interessante casus, maar wil op dit moment niet inhoudelijk reageren.

Update 18:24 uur: Radiouitzending toegevoegd