Apple verplicht vermelding lootbox-kansen App Store

Apple heeft een nieuwe richtlijn geïntroduceerd voor ontwikkelaars die in hun games en apps lootbox-mechanismen hanteren. Ontwikkelaars zijn vanaf nu verplicht om in de apps die zij willen aanbieden via Apple's App Store de kansen te vermelden die gebruikers hebben op het ontvangen van virtuele items uit lootboxes.

In een bestaande App Store-clausule heeft Apple een nieuwe richtlijn opgenomen waarin staat dat 'apps die lootboxes of andere mechanismen gebruiken die willekeurige virtuele items aanbieden, verplicht zijn om de kansen op deze items openbaar te maken voordat er op aanschaf is overgegaan'.

Lootboxes zijn een hot topic op dit moment, vooral de discussie of de inherente willekeur die ermee gemoeid gaat als gokken kan worden gezien. Voor mensen die het niet zoveel zegt: lootboxes vertegenwoordigen een mechanisme dat veelal in games wordt gebruikt en waarbij, al dan niet tegen betaling (de zogenaamde microtransacties), een soort virtuele schatkist kan worden verkregen waarin willekeurige items verstopt zitten die spelers een eventueel voordeel kunnen geven in de betreffende game. Collega Pheno schreef er recent nog een column over, en ook verschillende kansspelautoriteiten houden dit fenomeen de laatste tijd goed in de gaten. Zo opperde de Belgische minister van justitie onlangs nog om lootboxes te verbieden als er geen duidelijkheid is over wat er te winnen valt.

Of Apple met deze keuze een trendsetter zal zijn is nog even afwachten. In China bestaat deze verplichting overigens al, wat bleek toen Blizzard een update plaatste op hun (Chinese) website waarin de kansen in Overwatch op verschillende items in lootboxes uiteen werd gezet.