EA trekt alle microtransacties Battlefront 2 in na golf van kritiek

Star Wars Battlefront II zal vooralsnog geen microtransacties bevatten wanneer het vandaag in de schappen komt te liggen. Dat bevestigde uitgever/ontwikkelaar EA/DICE gisteren in een blogpost, na een week van furieuze kritiek door gamers op het economie- en progressiesysteem in de game.

Oskar Gabrielson, algemeen manager bij ontwikkelstudio DICE, erkent de wijdverspreide verbolgenheid en zegt dat de last-minute aanpassingen hier een gevolg van zijn. In plaats van spelers aan te sporen om zogenaamde crystals met echt geld aan te schaffen om upgrades en personages te unlocken, zijn de crystals nu uitsluitend kosteloos te verzamelen via reguliere progressie in het spel. Voorlopig.

Als je in Battlefront II vanuit het menu kiest voor de optie om meer crystals te kopen kom je uit op een leeg scherm. Ook lijken de starter packs en crystal packs verdwenen ter zijn uit de PlayStation Store en zijn ze in de storefront  van gameplatform EA's eigen Origin ook niet meer te vinden.

De release van Star Wars Battlefront II werd overschaduwd door de bakken kritiek die werden geuit op verschillende aspecten in de game. Zo bleek dat het vrijspelen van unieke helden zoals Darth Vader en Luke Skywalker buitensporig veel tijd kostte, terwijl ze met echt geld meteen te unlocken waren. Ook ontstond er grote verbijstering over het feit dat er een limiet zit aan het aantal credits dat je binnen een bepaalde tijd kunt verdienen. Hoe één en ander zich verder ontwikkeld blijft nog even afwachten, de game ligt vanaf vandaag in de winkel voor PlayStation 4, Xbox One en pc.