Amsterdam CS weer jarenlang bouwput

Net nu het Centraal Station van Amsterdam er met z'n passages en winkeltjes weer een beetje knap uitziet, moet het noodgedwongen weer op de schop. Anders barst het volgens Prorail binnen afzienbare tijd uit z'n voegen. De reizigersstroom neemt de komende tien jaar namelijk met meer dan de helft toe.

Dagelijks verwerkt CS nu circa 180.000 reizigers. Dat worden er 267.000 en dat kan het net verbouwde station niet aan. Ook het aantal binnenkomende treinen zal toenemen: van 34 naar 59 per uur. Dat is onder meer vanwege spoorboekloos rijden: niet op vaste tijden maar vanuit het principe dat je hooguit tien minuten op een intercity wacht.

Dus moeten de perrons breder, en bovendien langer zodat treinen gemakkelijker achterelkaar kunnen. Ook komen er kruisingen met viaducten zodat treinen elkaar zonder te wachten kunnen passeren, door 'over elkaar heen' te rijden.

"Een project van deze omvang duurt ongeveer vijf jaar", aldus een woordvoerder van Prorail tegen de Volkskrant. Hierbij zullen tevens de bruggen over de weg aan de  oostkant worden vervangen. Ook bij de stations Sloterdijk en Amstel zijn werkzaamheden te verwachten.

Wanneer die beginnen is nog onduidelijk; het besluit hierover moet nog worden genomen. Maar het mag worden verwacht dat dit ergens na de opening van de Noord/Zuid-metrolijn zal zijn, medio volgend jaar. Juist dit stevig vertraagde megaproject was er deels voor verantwoordelijk dat CS de afgelopen jaren openlag. Dus met die opening zal het er allemaal natuurlijk nog even leuk uit moeten zien.