FIA onthult regelgeving voor 2021 F1 motoren

De internationale autosportfederatie FIA heeft de belangrijkste details omtrent de Formule 1-motoren vanaf 2021 gepresenteerd. De FIA, Formula One Group en potentiële fabrikanten kwamen dinsdag bijeen om de nieuwe specificaties te bespreken. Belangrijke punten waren het reduceren van de kosten, het relevant blijven voor de ontwikkeling van straatauto's en het verbeteren van het geluid.

Bekend is gemaakt dat de huidige 1,6-liter V6 Turbo Hybride motoren blijven, maar dat het maximale toerental met 3000 toeren omhoog gaat om het geluid te verbeteren. Ook zal met een strengere regulering rond het interne ontwerp de kosten voor ontwikkeling naar beneden worden gebracht en zullen extreme ideeën niet meer mogelijk zijn.

De turbo blijft grotendeels hetzelfde, maar wordt wel beperkt in volume en gewicht. Een grote verandering is dat de MGU-H, de aan de turbo gekoppelde elektromotor, zal verdwijnen in 2021. Beide onderdelen vormden het meest complexe en dure onderdeel van de hele motor en zijn meer dan eens aanleiding voor een uitvalbeurt geweest.

Het verlies van de MGU-H wordt gecompenseerd door een krachtigere MGU-K, die net als het oude KERS weer handmatig door de coureur ingezet kan worden voor extra PKs. Dit systeem zal echter niet per ronde gereset worden. De batterij en elektronische systemen die deel uit maken van het ERS en de vorm van de motor worden gestandaardiseerd, waarmee gepoogd wordt om het wisselen van motorleverancier zo makkelijk mogelijk te maken.

Extra aanvullingen die vandaag zijn besproken en het complete kader voor de 2021 motor worden later dit jaar gepresenteerd. Verwacht wordt dat de complete specificaties eind 2018 bekend zijn, waarna begonnen kan worden met de ontwikkeling.

Honda RA616H (2016) (Foto: Morio - Wikimedia Commons)
Honda RA616H (2016) (Foto: Morio - Wikimedia Commons)