24 uur van Le Mans: Porsche pakt derde overwinning op rij

17 juni 2017, een dag die in de agenda van menig autosportfan met een dikke rode stift gemarkeerd is. De dag dat de 85e editie van de 24 uur van Le Mans van start gaat. Toyota zal na het drama in 2016 er meer dan ooit op gebrand zijn om de overwinning in de wacht te slepen. De voortekenen zijn de Japanse fabrikant goedgezind, maar iedereen weet dat niets zeker is tot de finish op zondagmiddag. Porsche zal tot het einde blijven strijden om voor het derde jaar op rij het grootste ééndaagse autosportevenement van Europa te winnen.

De race zal van start gaan op zaterdagmiddag om 15:00 en de finish is verrassend genoeg om 15:00 op zondagmiddag. Net als vorig jaar zal FOK!sport een liveblog bijhouden die de hele race uurlijks geüpdated wordt, zodat je niets van de actie hoeft te missen. Een mooie pagina om in je bookmarks te bewaren dus. Uiteraard is er ook een mooie mogelijkheid om mee te praten in het topic op ons forum.

15:00 - 16:00
En we zijn los! Voor de ByKolles-wagen had het niet slechter kunnen beginnen; de Enso CLM raakte al in de eerste bocht beschadigd en moest de pitstraat opzoeken, waar hij aan het einde van dit uur nog steeds staat. De #7 Toyota met Mike Conway achter het stuur wist de pole vast te houden, terwijl zijn teamgenoot in de #8 de tweede plek moest afstaan aan de #1 Porsche met Neel Jani achter het stuur. De Jumbo-wagen kwam wel ongeschonden uit de openingsronde, maar kwam hier wel op een laatste plek in de LMP2 klasse uit, op een enkele wagen met pech na. Ook de #9 Toyota is niet ongeschonden uit de openingsfase gekomen; de voorkant van de wagen raakte beschadigd, waardoor de wagen ruim een seconde per ronde moest toegeven.

Na amper een half uur te hebben gerreden stond ook alweer de eerste wagen in de grindbak. Gustavo Menezes parkeerde zijn #36 Alpine in de grindbak na een spin, waarmee hij ook de eerste slow zone van de dag veroorzaakte. Hij kon uiteindelijk wel zijn weg weer vervolgen.

Na de eerste pitstops wist Sebastian Buemi in de #8 de tweede plek weer over te nemen van Porsche en een halve ronde later nam hij op het lange rechte stuk de leiding over van zijn teamgenoot. Momenteel is het verschil tussen de twee 1,5 seconde, terwijl de eerste Porsche op een kleine vier seconden volgt. In de LMP2 gaat de Vaillante Rebellion in handen van Bruno Senna met tien seconden voorsprong aan de leiding, in de GTE Pro is het verschil tussen de leidende Aston Martins en de op de vijfde plek rijdende Ford slechts tien seconden. Ook in de GTE Am zijn de verschillen klein: de Ferrari van Scuderia Corsa gaat aan de leiding met slechts drie seconden voorsprong.

16:00 - 17:00
We hebben de nodige slachtoffers te melden in het afgelopen uur. De eerste uitvaller is de #88 Proton Racing Porsche, uitkomend in de GTE Am. Khaled al-Qubaisi zat achter het stuur op het moment dat Roman Rusinov hem in de #26 G-Drive Racing (LMP2) in de Porsche Curves in probeerde te halen. Dat deed de Rus niet handig, met als gevolg dat hij Al-Qubaisi raakte, die vervolgens hard in de muur belandde. Voor de Porsche was de race voorbij, Rusinov stuurde zijn Oreca terug de pits in, maar even voor 17.00 uur kwam het bericht dat ook dat team klaar is.

De Nederlander Rik Breukers staat met de #49 ARC Bratislava (LMP2) ook al een tijd in de pits, terwijl een van de zes LMP1-auto's klaar is. De #4 ByKolles kwam al zeer vroeg in de problemen met Webb achter het stuur en hun avontuur is na een goed anderhalf uur definitief geëindigd. Ondertussen kende de #9 Toyota met Nicolas Lapierre ook een momentje: bij het inhalen van wat langzamere auto's raakte hij een forse hobbel in de weg, wat hem wat vliegtijd opleverde.

De Toyota's #8 en #7 gaan op het moment aan de leiding, met Mike Conway en Sebastien Buemi achter het stuur, op twintig seconden gevolgd door de Porsches #1 en #2 van Neel Jani en Timo Bernhard. In de LMP2 is de leiding voor de #31 Vaillante Rebellion, met Nicolas Prost achter het stuur. De #38 van het team van Ho-Pin Tung ligt daar op plek drie. De Ford Chip Ganassi #69 met Ryan Briscoe ligt aan kop in de GTE Pro, de Aston Martin #95 volgt. In de GTE Am leidt de #62 Scuderia Corsa Ferrari met Bill Sweedler.

17:00 - 18:00
In de LMP1 is de spanning weinig aanwezig. De #7 Toyota heeft de leidende positie flink verstevigd, terwijl de #8 Toyota en de #1 Porsche enigszins afgehaakt lijken te zijn. In de LMP2 gebeurde des te meer. De #13 van Mathias Breche heeft de leiding overgenomen van teamgenoot Nicolas Prost met de #31. De #38 is voorlopig afgehaakt nadat Thomas Laurent even de bandenstapels geraakt heeft en de neus van de bolide vervangen moest worden. Bij de Nederlandse #29 heeft Rubens Barrichello het stuur overgenomen van Frits van Eerd.

De GTE Pro kent nog steeds volop spanning. De #95 en #97 Aston Martins leiden nog steeds, maar Ford voert langzaam maar zeker de druk op. In de GTE Am is het nog steeds stuivertje wisselen bij de leiders.

18:00 - 19:00
De eerste van de serieuze kanshebbers op de eindzege zit diep in de problemen en het is de #2 Porsche. Earl Bamber zat achter het stuur op het moment dat de aandrijving aan de voorkant van de auto er de brui aan leek te geven (zie video). De Nieuw-Zeelander dook de pits in en daar staat de auto nog altijd, waardoor het er alle schijn van heeft dat de kans op de zege in elk geval weg is voor de #2. De Toyota #7 met Kamui Kobayashi gaat aan de leiding, een goede halve minuut voor de #1 Porsche met Nick Tandy.

In de LMP2 kwam de #28 TDS Racing met gentleman driver François Perrodo in de problemen. De Fransman verremde zich en tikte de bandenstapel aan, maar kon wel verder. Vaillante Rebellion gaat heerlijk in de klasse, want de #13 met David Heinemeier Hansson en de #31 met Julien Canal liggen op kop, maar het halve veld ligt nog binnen bereik.

In de GTE Pro kreeg de leidende Aston Martin #95 met Richie Stanaway een lekke band, maar behalve wat tijdverlies leverde het verder geen al te grote problemen op. De #71 AF Corse Ferrari met Miguel Molina heeft om klokslag 19.00 uur de leiding in handen in de klasse, met de Ford #66 en Aston Martin #97 binnen een minuut.

Belgische glorie in de GTE Am, want Dries Vanthoor ligt daar op het moment van schrijven aan de leiding met de #84 JMW Motorsport Ferrari, gevolgd door de #98 Aston Martin met Mathias Lauda achter het stuur. 

19:00 - 20:00
De problemen van de #2 Porsche lijken gefixed en Brendon Hartley heeft de auto weer de baan op gestuurd, maar wel met bijna twintig ronden achterstand. Toyota heeft ook voor het eerst een klein probleempje: een deur van de #9 stond een stukje open, maar in de pitstraat werd dat probleem vrij snel verholpen. De #7 Toyota met Stephane Sarrazin gaat aan de leiding, zo'n 40 seconden voor de #1 Porsche waar Lotterer weer achter het stuur is gekropen.

De Vaillante Rebellions leiden in de LMP2 nog altijd, de #97 Aston Martin met Jonathan Adam heeft in de GTE Pro de leiding in handen, een kleine minuut voor de #67 en #66 Fords. De #98 Aston Martin met nog altijd Lauda heeft de GTE Am-leiding nog steeds in handen. 

Precies nadat de 20.00-update online stond kregen we de nodige actie te zien en Ferrari-fans zullen er niet blij mee zijn. Matthieu Vaxiviere in de #28 TDS (LMP2) haalde een aantal auto's in op een van de lange rechte stukken. De laatste was de #82 Ferrari van Risi, met Pierre Kaffer aan het stuur. Vaxiviere schatte diens snelheid volledig verkeerd in en tikte Kaffer vol de vangrails in, waardoor de race voor Kaffer en teamgenoten Toni Vilander en Giancarlo Fisichella voorbij is.


20:00 - 21:00
Als gevolg van de aanrijding tussen de #28 TDS (LMP2) en #82 Risi Ferrari is de vangrail beschadigd en moet deze gerepareerd worden met als gevolg een slowzone. Op een gegeven moment slowzone van start/finish tot de eerste chicane op Mulsanne. Iets over negen zijn alle slowzones opgeheven.

Iets voor half negen raakte Racing Team Nederland de #61 Ferrari en als gevolg daarvan een lekke band en beschadigde neus. Jan Lammers wist wel de pits te bereiken. Na reparatie is de auto weer het circuit op gegaan. Momenteel zit Frits van Eerd achter het stuur en ligt 23e algemeen.

Overzicht top 3 van alle klassen:

LMP1
1. #7 Toyota Gazoo Racing
2. #1 Porsche LMP Team
3. #8 Toyota Gazoo Racing

LMP2
1. #31 Vaillante Rebellion
2. #13 Vaillante Rebellion
3. #24 CEFC Manor TRS Racing

GTE-PRO
1. #97 Aston Martin Racing
2. #67 Ford Chip Ganassi Team UK
3. #66 Ford Chip Ganassi Team UK

GTE-AM
1. #98 Aston Martin Racing
2. #84 JMW Motorsport
3. #90 TF Sport

21:00 - 22:00
Voor de aanrijding tussen #28 TDS Oreca en #82 Risi Ferrari eerder op de avond heeft de wedstrijdleiding een stop-en-go penalty van 7 minuten uitgedeeld aan het TDS team.

Na een inhaalactie van Nakajima op Lotterer heeft Toyota ook de tweede plaats weer in handen. Op het einde van dit uur lag de top drie binnen 25 seconden.

In het laatste kwartier spinde de #60 Clearwater Ferrari in Mulsanne Corner en kwam vast de staan in het grind. Later spinde op dezelfde plaats ook de #17 IDEC Ligier.

De #43 Keating Riley staat stil op het circuit. Volgens geruchten staat de auto, waarvan Jeroen Bleekemolen een van de coureurs is, zonder benzine.

Tot slot nog een opsporingsbericht:


22:00 – 23:00
De #98 Aston Martin kreeg een klapband waardoor de rechter voorkant van de auto flink beschadigd werd.

De leider in LMP2 klasse #31 Rebellion Oreca kreeg drive-through penalty voor inhalen in een slowzone. Door deze straf neemt de #13 Rebellion Oreca de leiding over.

De #8 Toyota met Buemi achter het stuur moest de pits in oververhitte remmen. Daarnaast moet men de elektrische motor voor de aandrijving van de voorwielen vervangen. De auto staat op dit moment al twintig minuten de de garagebox.

De #64 Corvette spinde van de baan in de Porsche Curves en raakt de muur. In een poging om terug te keren naar de pits spinde hij opnieuw en staat vast in de grindbak.

23:00 - 0:00
Erg lang duurde het niet voor de Corvette, want amper vijf minuten nadat de wagen uit het grind werd getakeld, reed hij weer de baan op. Uit de herhalingen blijjkt dat het linkerachterwiel was kwijtgeraakt bij de eerste spin. Een korte stofzuigbeurt en een nieuw wiel later was de Corvette weer zo goed als nieuw. Hetzelfde geldt helaas niet voor de #8, die aan het einde van dit uur nog steeds niet gerepareerd is.

Naast het wegvallen van de #8 is er nog meer slecht nieuws voor Toyota, want de raceleiding heeft laten weten te onderzoeken of de leidende #7 heeft ingehaald onder geel. Mocht dit zo zijn, kan inmiddels naar 50 seconden opgebouwde voorsprong als sneeuw voor de zon verdwijnen. De derde Toyota met Lapierre aan het stuur ligt nog altijd derde, maar verloor nogmaals veel tijd. Ditmaal vanwege een defect lichtpaneel aan de zijkant van de wagen.

Spannend was het even in de LMP2. De #31 Rebellion met Bruno Senna achter het stuur heeft het gat met zijn leidende teamgenoot helemaal dichtgereden. Even later kwamen beide wagens naar binnen, in het voordeel van Senna, want de #13 had een defect achterlicht dat eerst vervangen moest worden. Hiermee verloor de Rebellion ruim een minuut.

0:00 - 1:00
Erg snel was dit uur helaas niet. De #66 raakte in een spin in de Indianapolis en kwam vast te zitten in het grind. Hij kon zijn weg wel vervolgen, maar inmiddels was al een slow zone ingesteld. Het uit het grind ontsnappen heeft Olivier Pla niet enorm chique gedaan, want met die actie strooide hij een hoop grind op de baan. Reden genoeg voor de raceleiding om een safety car periode in te stellen zodat het grind opgeruimd kan worden. Zowel de #1 als de #7 moesten naar binnen tijdens de safety car, maar Jani was iets te enthousiast bij het binnenrijden:

Na de safety car sloeg het noodlot toe voor de leidende Toyota: de wagen kwam niet meer op gang en omdat de safety car voor Kobayashi voor het rechte stuk de pitstraat in verdween, moest de Japanner een hele ronde met een slakkengang rondrijden. De #1 Porsche neemt door dit drama de leiding over in de race. De pitstraat heeft Kobayashi op moment van schrijven nog niet bereikt. Het lijkt er zelfs op dat dit ook niet meer gaat gebeuren; de wagen staat namelijk stil in Indianapolis.

Update 1:09
Inmiddels is het definitief over en klaar voor de #7 Toyota. Kobayashi wist nog de Porsche Curves te bereiken, maar daar bleek het zinloos om nog verder te rijden. Met het tijdverlies van de #8 is de #9 nog de enige Toyota die mee doet om de hoofdprijs.

Update 1:22
De gifbeker moet echt helemaal leeg voor Toyota. De #7 staat nog geen ronde stil of de #9 zien we met een klapband rondrijden na een aanrijding met de in de eerste bocht gecrashte CEFC Manor. Geen kleine klapband ook; het complete bodywork is kapot geslagen en het lijkt erop dat ook deze Toyota de pitstraat niet gaat halen. Na het dramatische slot van vorig jaar, is het ook dit jaar een gigantisch waterloo voor de Japanners. Lapierre geeft niet op, dus hopelijk krijgt hij het nog voor elkaar om Toyota nog een goed eindresultaat te bezorgen.

1:00 - 2:00
Door het drama wat zich afgelopen uur heeft voltrokken is er weinig verder te melden. Het restant van dit uur heeft plaats gevonden onder een safety car. Wel kan vermeld worden dat Lapierre officieel is uitgevallen, wat het aantal nog rijdende Toyota's op één brengt. De ene die twee uur in de pit heeft stil gestaan. In de LMP2 gaat de #13 wederom aan de leiding, nadat de zusterauto ver is teruggevallen na een pitstop tijdens de safety car.  De Belg Dries Vanthoor rijdt momenteel in de leidende nog altijd dominante GTE Am wagen, terwijl in de GTE Pro de #97 wederom aan de leiding gaat.

2:00 - 3:00
Het is nog altijd ongekend close in de GTE Pro klasse. De #97 Aston Martin leidt nog altijd, maar zijn teamgenoot in de #95 rijdt bijna continu binnen een seconde van hem. De #51 Ferrari van Af Corse zit daar weer een seconde achter. Lange tijd was Porsche het derde merk dat zich met de strijd kon bemoeien, maar de #91 zakte ver terug na een vroege pitstop.

3:00 - 4:00
De LMP2 heeft een nieuwe leider: Ho Ping Tung. De Nederlandse Chinees kende een enorm sterke stint en wist zo via de overcut de leiding van de #13 Rebellion over te nemen. De andere Rebellion viel even daarvoor van leidende positie terug door een probleem met de voorkant van de wagen. Erg lang duurde de reparaties niet, maar meestrijden om de leiding zit er voorlopig niet in. Frits van Eerd rijdt ondertussen nog in de Jumbo-wagen op een eenzame dertigste plek overall en twintigste in de LMP2 klasse. De #2 Porsche met Hartley achter het stuur is flink aan het opklimmen en ligt nu 14e in de race, 7 ronden achter Tung.

4:00 - 5:00
De Art Car doet inmiddels niet meer mee om de prijzen. De wagen kwam na een spin vast te zitten in het grind en verloor zo veel tijd. Tung heeft zijn wagen afgestaan aan Oliver Jarvis, die de eerste plek in de LMP2 vlak na de wissel weer heroverde en inmiddels heeft opgebouwd naar ruim een minuut. De #92 Porsche ging nog even aan de leiding in de GTE Am, maar vergooide de kans op de overwinning na een stuurfout in de Porsche Curves waarbij de wagen in de bandenstapel terecht kwam. 

Langzaam maar zeker begint de nacht tot een einde te komen en zal de temperatuur flink gaan oplopen. De enige nog rijdende Toyota is enorm snel en zou vanochtend zomaar het ronderecord uit 2015 kunnen aanvallen.

5:00 - 6:00
De nacht is nu echt voorbij op het Circuit de la Sarthe: het is licht en de zon komt zo boven de horizon uit. Brendon Hartley rijdt goed door in de #2 Porsche, die al vroeg uitgeschakeld werd voor de zege, en werkt zich langzaam maar zeker voorbij het LMP2-veld, op weg naar de tweede plaats. De #31 Vaillante Rebellion, met Julien Canal achter het stuur, kwam even stil te staan, maar ging op tijd weer op weg om plek drie in de LMP2 vast te houden.

De Aston Martins liepen door het vervangen van de remmen wat vertraging op in de GTE Pro, maar de #95 was met Marco Sorensen hard op weg om dat weer goed te maken.. Met negen uur te rijden zit hij op een goede seconde van de #91 Porsche van Richard Lietz, terwijl de leiding in de GTE Am in handen is van de #84 JMW Motorsport Ferrari met de Belg Vanthoor.

Het uur eindigde achter de safety car, want Emmanuel Collard kwam in de #28 TDS Racing, verantwoordelijk voor de harde crash van de Ferrari gisteren, hard tegen de muur. De Fransman is in orde, de Oreca is dat niet en hun race is voorbij - en daarmee ook Collard's 23e 24 uur van Le Mans op rij.

06:00 - 07:00
Het afgelopen uur heeft geen al te grote veranderingen of rare acties gezien en dus is het, met nog één derde van de race te gaan, tijd voor de nodige tussenstanden.

LMP1:
1. #1 Porsche - Neel Jani
2. #2 Porsche - Timo Bernhard op 17 ronden
3. #8 Toyota - Sebastien Buemi op 28 ronden

LMP2:
1. #38 Jackie Chan DC Racing - Ho-Pin Tung
2. #13 Vaillante Rebellion - Nelson Piquet Jr op 1:30
3. #31 Vaillante Rebellion - Bruno Senna op 1 ronde

GTE Pro:
1. #95 Aston Martin - Marco Sorensen
2. #63 Corvette - Jan Magnussen op 1:05
3. #91 Porsche - Patrick Pilet op 1:25

GTE Am:
1. #84 JMW Motorsport Ferrari - Rob Smith
2. #55 Spirit of Race Ferrari - Marco Cioco op 1 ronde
3. #99 Beechdean Aston Martin - Andrew Howard op 2 ronden

07:00 - 08:00
In de LMP2 blijft het spannend. De #38 van Ho-Pin Tung blijft aan de leiding, maar de #13 heeft het gat verkleind tot twintig seconden. De #22 Jose Gutierrez heeft in Indianapolis de bandenstapels geraakt. De #51 Ferrari deed mee om de bovenste plaatsen in de GTE, maar kwam met schade de pits binnen nadat James Calado in de tweede Mulsanne chicane de Aston Martin #90 heeft geraakt.

08:00 - 09:00
In de LMP2 verloor de #13 veel tijd tijdens een stop. Piquet kreeg de Oreca niet gestart, waardoor de auto teruggeduwd werd in de pits. Enkele minuten later kwam de bolide met David Heinemeier Hansson achter het stuur weer naar buiten.

De leidende GTE Pro #95 met Richie Stanaway achter het stuur verremde zich bij Mulsanne. Hij schoof met de Aston Martin de bandenstapels in, maar kon met enige schade zijn weg vervolgen. Wel was een langdurige stop nodig om de schade te verhelpen. Even later was er nog een klein probleempje voor dezelfde auto.

09:00 - 10:00
Ook de #31 Rebellion verliest veel tijd. De auto is met versnellingsbakproblemen de pitbox ingeduwd. De Nederlandse bolide rijdt nog wel en Frits van Eerd heeft het stuur overgenomen van Jan Lammers die een lange stint heeft gereden.

De tussenstand om 10:40 uur:

LMP1:
1. #1 Porsche - Nick Tandy
2. #2 Porsche - Brendon Hartley op 18 ronden
3. #8 Toyota - Kazuki Nakajuma op 27 ronden

LMP2:
1. #38 Jackie Chan DC Racing - Oliver Jarvis
2. #13 Vaillante Rebellion - Mathias Beche op 2 ronden
3. #35 Signatech Alpine - Nelson Panciatici op 3 ronden

GTE Pro:
1. #91 Porsche - Richard Lietz
2. #67 Ford UK - Andy Priaulx op 45 seconden
3. #63 Corvette - Antonio Garcia op 49 seconden

GTE Am:
1. #84 JMW Motorsport Ferrari - Rob Smith
2. #55 Spirit of Race Ferrari - Aaron Scott op 1.43 minuten
3. #62 Scuderia Corse Ferrari - William Sweedler op 2 ronden

10:00 - 11:00
De #38 van Oliver Jarvis moet de kerbs bij Tertre Rouge mijden, omdat de zusterauto #37 daar schade aan de versnellingsbak opgelopen heeft. Bij de #13, de enig overgebleven grote concurrent in de LMP2 is rechtsachter aan de auto gewerkt, waardoor de bolide nog meer achterstand op de #38 opgelopen heeft. De #31 Rebellion is na lange reparaties eindelijk weer op de baan verschenen. Deze auto is teruggezakt naar plek 26 algemeen met 26 ronden achterstand op de leider in de LMP2. Bij de Nederlandse #29 heeft Rubens Barrichello het stuur overgenomen van Frits van Eerd.

De #2 Porsche van Brendon Hartley lijkt op weg naar een plek op het podium na de problemen vroeg in de race. De auto rijdt inmiddels op plek zes algemeen en nog maar drie rondjes van de tweede positie.

Update 11:18
Drama voor Porsche. Andre Lotterer leek onderweg naar een onbedreigde zege, maar de #1 viel stil bij Tertre Rouge door problemen met de oliedruk. De auto kon langzaam verder rijden, maar het is de vraag of deze de pits kan bereiken.

Update 11:30
Einde oefening voor de #1 Porsche. De Porsche heeft de pits niet bereikt en staat stil langs het circuit. De #38 Jackie Chan DC Racing heeft nog 8 ronden achterstand op de #1 Porsche maar gaat wel virtueel aan de leiding.

11:00 - 12:00
Het drama voor de #1 Porsche heeft ervoor gezorgd dat het LMP2-team van Ho-Pin Tung de leiding heeft gegrepen. De #38 moet echter vrezen voor de #2 Porsche voor Brendon Hartley die nu tweede algemeen ligt, maar flink veel dichterbij is gekomen. Naast het uitvallen van de #1 is ook de #23 van Fabian Barthez er niet meer bij.

De #13 Rebellion verloor opnieuw veel tijd. De equipe kreeg een stop-and-go omdat er tijdens een stop aan de auto gewerkt werd terwijl de motor al liep. Dit is volgens de regels niet toegestaan.

In de GTE Pro blijft het ongemeen spannend. De #97 Aston Martin van Daniel Serra heeft de leiding overgenomen van de #63 Corvette van Jan Magnussen. Een stop voor de #97 gaf echter de eerste plek snel weer terug aan Magnussen. De eerste vijf in deze klasse rijden nog steeds in dezelfde ronde.

13:00 - 14:00

Het is dan eindelijk gebeurd; de wagen van Tung is terugverwezen naar de tweede plek in het algemeen klassement. Tung heeft voor hij instapte aan de camera van RTL7 verteld dat zijn team helemaal niet bezig was met de algemene overwinning, omdat de kans dat ie er voor zou blijven toch al klein was. Wel zet het team alles op alles om de overwinning in de LMP2 veilig te stellen.

Ondertussen heeft de #65 Ferrari na een touché in de eerste bocht een lekke band opgelopen, waardoor hij de hele lange ronde rustig aan moest rijden. De pitstraat heeft hij wel gehaald.

De uitslag in LMP1 en LMP2 lijkt inmiddels wel vast te staan als iedereen blijft rijden. De #2 heeft een hele ruime voorsprong op de #8 en de #38 van Tung heeft een ronde voorsprong op de #35 Signatech. In de GTE Pro is het echter wel nog altijd spannend. Het is stuivertje wisselen tussen Corvette, Ford en Aston Martin vooraan, een een echte voorspelling is nog niet te doen. Wel is dit mogelijk in de GTE Am, waar de #84 al sinds vannacht ongestoord aan de leiding gaat.

14:00 - 15:00

De 24 uur van Le mans 2017 is tot een eind gekomen, en dat met een fantastische winnaar. De #2 Porsche leek lange tijd kansloos nadat hij een uur in de garage stil had gestaan, maar kon dankzij het wegvallen van al zijn concurrenten en het snel door het LMP2-veld snijden toch als eerste over de finish rijden. De tweede plek wordt gevuld door de #38 Jackie Chan waar Tung de laatste stint voor zijn rekening nam. De #35 Signatech vergooide zijn kans op een podium door in Arnage rechtdoor te schieten, vermoedelijk met een klein probleem. Hij kwam weliswaar als derde de baan weer op, maar moest noodgedwongen de garage in. De #13 Vaillante Rebellion profiteerde en nam de derde plek over.

In de GTE Pro is het nog tot de laatste ronde enorm spannend geweest. De #63 Corvette met Jordan Taylor achter het stuur en de #97 Aston Martin in handen van Jonathan Adam hebben bijna het hele uur binnen twee seconden van elkaar gereden. De Corvette reed constant op kop, terwijl Adam de druk tegen het einde van de wedstrijd steeds verder opvoerde. Taylor maakte in de voorlaatste ronde een fout bij het uitaccelereren in Indianapolis, waarna Adam een dappere poging deed om een leiding over te nemen. De twee kwamen zij aan zij uit Arnage en het kwam zelfs tot een touché, maar het zou uiteindelijk de Corvette zijn die aan het langste eind trok. Even later reed Taylor lek, waardoor de Aston Martin de leiding kon overnemen. De tweede plek was er ook niet voor Taylor, want de #67 Ford wist hem op het laatste moment nog in te halen..