Buemi wint chaotische ePrix Parijs, Frijns knap zesde

Sebastien Buemi heeft zaterdag de ePrix van Parijs gewonnen. Voor de Zwitser is het al de vijfde overwinning in zes races dit seizoen en het is dan ook niet verwonderlijk dat hij zijn leidende positie in de titelstrijd verstevigd heeft.

Kampioenschapsleider Buemi nam bij de start vanaf poleposition de leiding en kreeg Jean-Eric Vergne achter zich aan, gevolgd door José Maria Lopez en Nick Heidfeld. Achter de Duitser streden Esteban Gutierrez en Felix Rosenqvist om plek vijf, terwijl Robin Frijns zijn zevende startplek vast wist te houden.

Na tien ronden vond de eerste wisseling van posities plaats in de top, doordat Rosenqvist zich eindelijk voorbij Gutierrez vocht. Ook Frijns zat gelijk al te kijken bij de Mexicaan, die in pas zijn derde ePrix wat moeite leek te hebben met het besparen van energie.

De nummer twee in het kampioenschap, Lucas di Grassi, kende een dramatische kwalificatie en moest als dertiende beginnen, maar dat ging niet lekker. De Braziliaan leverde bij de start twee plekken in en ook na vijftien ronden was het hem nog niet gelukt een plek te pakken - een spin van Nelson Piquet Jr bracht Di Grassi weliswaar voorbij zijn landgenoot, maar Antonio Felix da Costa had hem al gepasseerd. 

Na zestien ronden gebeurde dat wat er al rondenlang aan zat te komen: Di Grassi deed weer eens een poging bij Da Costa, ging er buitenom half voorbij en drukte de Portugees hard de muur in, waardoor de wedstrijd even geneutraliseerd werd. Daar maakte vrijwel iedereen gebruik van om over te stappen naar de tweede auto, behalve Mike Conway - die toch nog maar 18% in de batterij had.

Na dertig ronden had Frijns op de zevende plek Di Grassi in zijn nek hijgen, wat opvallend was: de Braziliaan had een veel te korte pitstop gemaakt, 62 in plaats van minimaal 70 seconden, en dus was het wachten op een straf. Dat kwam na dertig ronden, toen Di Grassi hoorde dat hij een drive through penalty kreeg. Op dat moment was Frijns al een plek opgeschoven, want de Nederlander haalde Gutierrez fraai in.

Ruim vijftien ronden voor het einde leek Vergne veilig op plek twee te zitten, tot zijn auto ineens niet meer wilde sturen en hij niet zacht in aanraking kwam met de muur, waardoor de safety car de baan op kwam. Tien ronden voor de finish werd de groene vlag weer gezwaaid, met Buemi als leider, voor Lopez, Heidfeld, Rosenqvist en Frijns.

Met vijf ronden te rijden kreeg Frijns te horen dat hij een tijdstraf van vijf seconden aan de broek kreeg: hij had te hard gereden tijdens de neutralisatie. Dat zou hem in principe één plek kosten, want Nicolas Prost zat vlak achter hem, maar met twee ronden te rijden sloeg het noodlot toe. Di Grassi parkeerde zijn auto in de muur, de safety car kwam naar buiten en dus zat iedereen ineens vlak achter Frijns.

Toch kende ook dit nog een onverwachte wending. De auto van Daniel Abt, rijdend op plek zeven, stopte er ineens mee. De achter hem rijdende Gutierrez, die ook een tijdstraf kreeg, hield flink in, in de hoop nog snel een gaatje te kunnen slaan en de schade te beperken, waardoor Frijns uiteindelijk slechts één plek verloor dankzij zijn tijdstraf en dus alsnog als zesde eindigde.

Buemi won de race, voor Lopez en Heidfeld.