PwC behoudt positie na Oscars-fiasco

Accountancygigant PricewaterhouseCoopers behoudt zijn positie als partner van de Academy Awards nadat het bedrijf vorige maand een blunder beging door bij de uitreikingen de verkeerde film als winnaar aan te wijzen. Na een lange meeting besloten de voorzitters van AMPAS om de samenwerking met PwC toch voort te zetten.

Toen op 27 februari de Oscar voor beste film werd uitgereikt, werd de film La La Land per ongeluk aangewezen als winnaar, terwijl de daadwerkelijke winnaar Moonlight was. Het zou gegaan zijn om een 'menselijke fout' op het conto van PwC, die verantwoordelijk was voor de juiste namen in de juiste enveloppen. Naar verluidt is het fout gegaan toen de verkeerde envelop aan acteur Warren Beatty werd overhandigd, mogelijk omdat PwC-vertegenwoordiger Brian Cullinan te druk was met social media. Uit zijn Twitterfeed blijkt namelijk dat hij vlak voor het grote moment volop aan het twitteren was, tweets die inmiddels allemaal verwijderd zijn.

In een interne e-mail van Academy-protegé Cheryl Boone Isaacs wordt de fout scherp veroordeeld, maar besluit men de langlopende relatie tussen de twee organisaties toch aan te houden. Dit wel op voorwaarde van een drastische aanpassing van protocollen en voorzorgsmaatregelen om soortgelijke blunders in de toekomst te voorkomen.

PricewaterhouseCoopers blijft aan als Oscars-partner na blunder (Foto: BuzzE)
PricewaterhouseCoopers blijft aan als Oscars-partner na blunder (Foto: BuzzE)