Liberty: "F1-deal VS is een popcornscheet"

De nieuwe Formule 1-baas Liberty Media is niet bepaald onder de indruk van het geld dat ze in de Verenigde Staten aan de Formule 1 verdienen. De grote baas van het bedrijf, Greg Maffei, liet weten dat de Amerikaanse markt een 'popcorn fart' is - vrij vertaald een zachte, nauwelijks stinkende scheet. Zoals een ieder zal begrijpen is een dergelijke scheet de moeite nauwelijks waard.

De uitzendrechten van de Formule 1 zijn in de VS in handen van NBC, maar dat heeft er relatief erg weinig geld voor betaald. Voor zo'n drie miljoen dollar mogen ze de races uitzenden, wat ze vorig jaar bij veertien van de 21 races deden. "De markt in de VS is niks, het is een popcorn fart. Er liggen zeker wel mogelijkheden, zeker wat de percentages betreft", aldus Maffei. "De rechten liggen nu bij NBC en die zenden het niet eens op hun eerste kanaal uit, maar op het speciale sportkanaal."

Liberty Media ziet graag dat de Formule 1 in de VS meer aandacht krijgt en denkt er onder meer over om naast de race in Austin een tweede Grand Prix in de VS op de kalender te zetten. "De kansen op de korte termijn liggen bij de sponsoring, maar op de lange termijn ligt het bij de manier waarop het uitgezonden wordt en zaken als virtual reality", zegt Maffei, die vooral hoopt dat meer aandacht en enthousiasme in de VS voor meer concurrentie zal zorgen, gevolgd door hogere bedragen voor de uitzendrechten. In Groot-Brittannië betaalt Sky Sports bijvoorbeeld omgerekend honderdvijftig miljoen dollar per jaar voor de exclusieve rechten vanaf 2019.