Final Fantasy XV kampt met performanceproblemen, ook op PS4 Pro

De performance van Final Fantasy XV is sinds de release van de Duscae-demo al een onderwerp van discussie. De game had in die demo moeite met vasthouden aan 30 frames per seconde, en de hoop was dat de uiteindelijke release deze problemen niet meer had. Zelfs de krachtigere PlayStation 4 Pro lukt het niet altijd om een stabiele performance te laten zien.

Eurogamers Digital Foundry onderwierp FFXV aan enkele framerate-tests en concludeerde dat 'frame-pacing' nog een groot probleem is. Dit houdt kortgezegd in dat de framerate niet zozeer voortdurend te laag is, maar heel erg variabel is. Het is een fenomeen dat veel PS4-spelers ook meemaakten in titels als Bloodborne en Dark Souls III.

De PlayStation 4 Pro biedt twee verschillende graphics-modi om Final Fantasy XV in te spelen: light en high. De high-modus draait in een hogere resolutie en biedt extra visuele effecten zoals verbeterde texture filtering en mooiere schaduwen, maar beide modi hebben een framerate-cap van 30fps. Digital Foundry concludeert dat de game qua performance nog onwijs veel last heeft van frame-pacing op high, en véél beter draait in de light-modus. Zo veel zelfs dat gevoelsmatig de hogere resolutie en extra toeters en bellen niet opwegen tegen de vloeiendere performance die de light-modus wél biedt, aldus de tech-analisten van Eurogamer. Maar zelfs de light-modus heeft problemen met frame-pacing, zij het in iets mindere mate dan de gewone PS4. Een pluspunt is dat HDR-ondersteuning bij de PS4Pro-versie in beide graphics-modi aanwezig is, en een uitstekende extra boost geven aan de visuals.

De Xbox One-versie draait op een lagere resolutie dan de PlayStation 4-tegenhangers, maar laat wel een veel stabielere framerate zien. Waar de pacing op PS4 nog erg varieert, laat Microsofts console een stabielere ervaring zien. Dat gezegd hebbende, de framedrops op Xbox One, wanneer ze zich voordoen, zijn wel weer een stuk heviger dan op PlayStation 4. Square Enix heeft al aangegeven nog dik in de weer te zijn met nieuwe patches en verbeteringen voor alle versies, waaronder een 1080p60-modus. De problematiek die zich sinds de launch voordoet hoeft geen gevolg te zijn van gebrekkige hardware - al eerder verschenen titels die tijdens de launch last hadden van zeer matige framerates en later met behulp van patches een stuk betere performance lieten zien. Digital Foundry laat tenslotte nog weten dat, hoewel de problemen in framerate zeker benoemd moeten worden, Final Fantasy XV grafisch verder een absolute topgame is, met een geraffineerde, elegante grafische stijl die we niet eerder in een game zagen.