Magnussen: "Brand veroorzaakt door nieuwe onderdelen"

Voor Formule 1-coureur Kevin Magnussen was de eerste vrije training voor de Grand Prix van Maleisië al na zeven minuten voorbij. De Deen zag na een installatieronde op het circuit van Sepang zijn Renault in brand vliegen, waarna de brandblussers snel aangerukt moesten worden. De oorzaak is een aantal nieuwe onderdelen in het brandstofsysteem.

Magnussen: "De auto werkte prima in de installatieronde. Daarna zag ik rook en ben er snel uit gesprongen. Er bleef brandstof stromen dat door de hete motorkap in brand vloog. Ik wist direct wat er aan de hand was, omdat we nieuwe onderdelen in het brandstofsysteem geïnstalleerd hadden." In de tweede vrije training kon de Deen wel in actie komen en reed naar een negentiende tijd, zeven tienden en zeven plaatsen achter teamgenoot Joylon Palmer.

Nick Chester, technisch directeur van Renault legde de situatie van de brand uit: "De crew was er bij het blussen snel bij, zodat we daarna het probleem vlug konden vinden. Er was een probleem met een klep in de slang die lucht in en uit de tank laat, waardoor brandstof uit het ventiel stroomde en er brand ontstond. Daarom hebben we het systeem voor de tweede sessie vervangen en verwachten we geen problemen meer."

Het bracht Magnussen wel op het standpunt dat de halo in het geval van brand niet handig is. "Ik heb nooit met de halo gereden, dus ik ben misschien niet degene die erover moet oordelen. Maar vijf seconden is te lang om uit te stappen als de auto in brand staat. Je wilt er zo snel mogelijk uit."