Reclamewaakhond start onderzoek naar No Man's Sky

De Britse reclamewaakhond ASA (Advertising Standards Authority) is een onderzoek begonnen naar No Man's Sky. Dat maakte de organisatie bekend tegenover gamesite Eurogamer. Het onderzoek zou zijn gestart naar aanleiding van vele klachten die binnenkwamen over de manier waarop No Man's Sky werd (en wordt) geadverteerd.

Hoewel ASA geen overheidsinstelling is en dus geen absolute autoriteit heeft, kan het advertenties die in strijd zijn met de reclamegedragscode aankaarten en weg laten halen. Wanneer hier geen gehoor aan gegeven wordt door de adverteerder, kan ASA sancties opleggen door bijvoorbeeld zoekmachines te verzoeken om betaalde advertenties te verwijderen. In de praktijk blijkt dat adverteerders in deze gevallen vaak liever eieren voor hun geld kiezen, wat iets zegt over de invloed die de organisatie kan uitoefenen.

De ASA zelf wil nog geen verdere details prijsgeven, maar op onder andere Reddit wordt het onderzoek uitgebreid besproken, waarbij een van de aanklagers details uit de doeken doet over hoe de vork in de steel zit. Het zou draaien om de Steam-pagina van No Man's Sky, waar bepaalde assets te zien zijn die een verkeerde voorstelling zouden geven van de daadwerkelijke game. De klachten gaan met name om screenshots en filmpjes waarin een misleidend beeld van No Man's Sky wordt neergezet. De vermeend-verneukeratieve advertenties kun je hieronder bekijken, waaronder de veelbesproken E3-trailer uit 2014. De ASA zou een lijst aan vragen aan zowel Hello Games als Valve hebben voorgelegd.

Er was eerder al veel onvrede bij gamers die zich genaaid voelden door Hello Games, het bedrijf achter de game. No Man's Sky zou vele beloftes uiteindelijk niet waarmaken en er werden massaal restituties aangevraagd. Op Steam zouden sommige mensen hun geld teruggekregen hebben ondanks het breken van de voorwaarde dat de game niet langer dan twee uur gespeeld is. Meer daarover kun je hier nog even teruglezen.

Een van de screenshots op de Steam-pagina van NMS