Ex-EU-commissaris hekelt toezicht dieselauto

Gebrek aan maatschappelijke verantwoordelijkheid over de luchtkwaliteit heeft mede geleid tot het dieselschandaal. Ook de Europese Commissie had actiever moeten toezien op de handhaving van de EU-emissienormen in dieselauto's.

Dat zei voormalig EU-commissaris Janez Potocnik maandag in een hoorzitting van het Europees Parlement. Dat doet onderzoek naar de rol van Brussel en de nationale overheden sinds de onthulling dat Volkswagen miljoenen 'schone' auto's heeft verkocht die op de weg veel vervuilender waren.

"Ik was mij er niet van bewust dat er met software werd gesjoemeld door autofabrikanten", zei de Sloveen die van 2010 tot 2014 de milieuportefeuille beheerde. "Wel dat de laboratoriatesten lagere waarden toonden dan op de weg." Hij zou in 2013 bij zijn collega's aan de bel hebben getrokken. "Maar milieubelangen zijn vaak strijdig met belangen in de landbouw, industrie of energiesector."

Ontkenning
Hij ontkende echter dat het ,,oorlog" was met zijn Italiaanse collega Antonio Tajani, destijds de EU-commissaris voor industrie, zoals in verschillende Europese media is geopperd. Ook Tajani, die na Potocnik aan de tand werd gevoeld, zei dat hij 'nooit, van geen enkele kant, informatie of bewijzen heeft ontvangen' over het gebruik van sjoemelsoftware in dieselauto's.

Inmiddels zeggen de Duitse autoriteiten bewijzen te hebben voor gesjoemel met emissiewaarden bij dieselauto's van Fiat en Jeep. De Italianen bestrijden dat. Berlijn heeft de Europese Commissie gevraagd te bemiddelen in de kwestie. Brussel heeft niet de bevoegdheid zelf in te grijpen.

Ex-EU-commissaris hekelt toezicht dieselauto
Ex-EU-commissaris hekelt toezicht dieselauto (Foto: ANP)