No Man's Sky valt uit de lucht

Het aantal spelers op Steam laten No Man's Sky vallen als een baksteen. De pc-versie is op releasedag goed ontvangen, maar twee weken later is er weinig meer over.

Op de releasedag waren er meer dan 210.000 spelers die zorgden dat de game de grootste release op Steam dit jaar is geworden. Maar nu, nog geen twee weken later, is er een daling te zien van negentig procent. Nu zijn er nog geen 20.000 spelers die het spel tegelijk spelen.

Dat er minder mensen zijn die een game spelen is niet zo raar, maar wel dat het zo'n enorme daling is. The Division begon met ruim 110.000 spelers op 12 maart en daalde in twee weken naar 73.000. XCOM 2 ging van 133.000 op 7 februari naar 48.000 in twee weken tijd. Normaal gezien is de playerbase na een maand op het niveau van negentig procent. Met een game als No Man's Sky, waarbij het verkennen onuitputtelijk is, zou je verrwachten dat die het beter doet.

De precieze verkopen of aantal spelers op PlayStation 4 zijn niet bekend, maar de Britse verkooplijsten lieten al een daling van ruim tachtig procent zien in de eerste week.

No Man's Sky heeft heel wat te verduren gehad na release. Hello Games beloofde veel, maar er bleek minder in de game te zitten dan gezegd. Ook het einde van het spel en de performance op pc liet te wensen over. Dat slechte reclame enorme invloed kan hebben is hiermee wel aangetoond. Features beloven die er niet in zitten helpt ook niet mee. We snappen nu in ieder geval waarom de game niet op E3 aanwezig was zodat het duidelijk zou zijn geworden wat er wel in de game zit.

No Man's Sky