'Red Bull gaat het meest profiteren van regelwijzigingen'

Het goede nieuws houdt maar niet op voor onze Nederlandse Formule 1-coureur Max Verstappen. Althans, wanneer we Red Bull-adviseur Helmut Marko mogen geloven. Een paar dagen na Verstappen's plotselinge promotie van Toro Rosso naar Red Bull laat Marko weten dat zijn nieuwe team het grootste profijt zal hebben van de regelwijzigingen die voor 2017 in de planning staan. "Wij zullen waarschijnlijk het meest profiteren," stelt de Oostenrijker. "Want het verleden heeft aangetoond dat wanneer er regelwijzigingen zijn, wij altijd een voorsprong hebben." 

Concurrent Mercedes is de grootste tegenstander van de regels. Marko heeft daar weinig begrip voor. "Dat is omdat ze hun voorsprong willen vasthouden. Door de nieuwe regels kunnen andere teams het gat dichten." En het gat dichten is wat Red Bull zal doen volgens Marko, wanneer het verschil in motorprestatie niet te groot is. "Als het gat niet meer dan 0,3 seconde is, hebben we alle kans van de wereld om iets met ons chassis te doen. Dat zou ons terug in de positie brengen om races te winnen en om te vechten voor het kampioenschap. Maar dan moeten de nieuwe regels wel worden uitgevoerd zoals afgesproken en opgeschreven."

Enig eigen belang bij de regelveranderingen geeft Marko dan ook grif toe. "Als eerste willen we weer competitief zijn. Maar daarbij willen we ook gewoon meer opwindende races zien, geen voorspelbaarheid." Maar dit jaar zien we toch leuke races? "Alleen in het middenveld," zegt Marko. "Daar is het racen opwindend. Maar als het neerkomt op wie de race zal winnen, weten we allemaal dat het een Mercedescoureur zal zijn. Wie van hen als eerste de eerste bocht doorkomt zal winnen. Hopelijk zal dat veranderen." 

Maar ook het restant van het lopende seizoen ziet Marko met optimisme tegemoet. "We kijken enorm uit naar de komende upgrade van onze power unit en zijn benieuwd hoe krachtig die zal zijn. We zijn optimistisch. Als we de cijfers mogen geloven zou het ons terug in een positie moeten brengen waarin we races kunnen winnen op circuits als Singapore of Hongarije, banen zonder lange rechte stukken." De upgrade staat door Renault gepland voor de Grand Prix van Canada, die wordt verreden op zondag 12 juni.