Amsterdam in kwaad daglicht in game 1666: Amsterdam

Het heeft even geduurd, maar eindelijk staan wij Nederlanders met onze VOC-mentaliteit centraal in 1666: Amsterdam. De rechten zijn nog niet terug bij gamedesigner Patrice Desilets of er duikt al een trailer van het spel, gemaakt van een build van twee jaar geleden.

Patrice Desilets is vooral bekend geworden als creative director van Assassin's Creed, Assassin's Creed 2 en Assassin's Creed: Brotherhood. Die invloeden zien we ook terug in dit spel. Hij vertrok bij Ubisoft, om bij THQ te beginnen, maar de uitgever en al zijn studio's gingen faiiliet en Ubisoft kocht de studio waar hij werkte weer op. Hij was toentertijd net bezig met naar eigen zeggen zijn project waar zijn 15 jaar ervaring in zou zitten. Dat was 1666: Amsterdam. Na een hoop getrouwtrek over de rechten van dit spel, heeft hij ze deze week terug gekregen.

In de trailer zien we iets te veel windmolens, maar met het sfeervolle nummer Le port d'Amsterdam van Jacques Brel vergeven we het ze. In eerste instantie zou het spel op PlayStation 3 en Xbox 360 uitkomen, maar de makers zouden het op PlayStation 4 en Xbox One hebben uitgebracht als de studio niet gesloten was geweest. Het thema van 1666: Amsterdam is "wees slechter dan het kwaad", vandaar de 666 in het jaartal en het feit dat de speler allerlei dieren die met zwarte magie te maken hebben zoals een rat, raaf en zwarte kat kan controleren.

Wanneer we weer iets van 1666: Amsterdam gaan zien is nog onbekend. Patrice is nog bezig met Ancestors: The Humankind Odyssey, een ander spel die hij vast af wil maken voordat hij aan iets nieuws begint.