Nederlander shopt meer online in China

Shoppen in China wint aan populariteit. Nederlandse consumenten kochten vorig jaar voor meer dan een half miljard euro aan spullen via buitenlandse webwinkels, een derde meer dan in 2014. Bijna een kwart van die bestedingen ging naar Chinese bedrijven.

Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers die marktonderzoeker GfK en pakketbezorger PostNL hebben verzameld voor brancheorganisatie Thuiswinkel.org. Met een totaalbedrag van 513 miljoen euro zijn buitenlandse webwinkels goed voor 3 procent van de totale onlinebestedingen in 2015.

Van alle Nederlanders van 15 jaar en ouder deed bijna een kwart (23 procent) vorig jaar een of meer aankopen via webwinkels buiten de eigen landsgrenzen. Na China waren Duitsland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten de landen waar zij het meeste geld uitgaven.

Consumenten die nog niet over de grens shoppen, worden daar vooral van weerhouden doordat zij het makkelijker vinden om bij Nederlandse webwinkels te bestellen. Ook de angst dat artikelen van buitenlandse verkopers niet aankomen of kwalitatief tegenvallen, speelt daarbij een rol.

Nederlander shopt meer online in China
Nederlander shopt meer online in China (Foto: BuzzT)