Martinair-piloten vangen bot bij rechter

KLM is niet verplicht piloten van vrachtdochter Martinair die door een reorganisatie hun baan kwijtraken, een gelijkwaardige post aan te bieden in de organisatie. Maar de luchtvaartmaatschappij mag ze ook niet zomaar ontslaan, vindt de rechtbank in Amsterdam.

Martinair moet inkrimpen omdat moederbedrijf Air France-KLM af wil van de jarenlange verliezen op het goederenvervoer. Het aantal pure vrachttoestellen wordt sterk teruggebracht en daardoor worden ruim honderd piloten boventallig.

KLM heeft geprobeerd de vliegers elders aan het werk te krijgen, maar in eigen huis is daarvoor gezien de slechte resultaten van de afgelopen jaren weinig ruimte. De piloten eisten bovendien dat zij zouden instromen op hetzelfde senioriteitsniveau als zij bij Martinair hadden. Dat werd KLM te duur.

Rechter
De piloten stapten naar de rechter om alsnog behoud van hun baan en arbeidsvoorwaarden af te dwingen. Zij meenden dat sprake was van een overgang van onderneming, waarbij zij dezelfde rechten hadden moeten krijgen als de KLM-piloten.

De rechtbank gaat daar evenwel niet in mee, en wijst erop dat Martinair nog steeds een zelfstandige vennootschap is die onder de naam Martinair Cargo opereert met eigen vliegtuigen. Wel vindt de rechtbank dat KLM zich moet inspannen om piloten te herplaatsen, ook omdat de luchtvaartmaatschappij zelf wel nieuwe vliegers aanneemt.

KLM liet in een reactie weten haar uiterste best te doen om gedwongen ontslagen te voorkomen. Zo wordt geprobeerd ruimte te creëren via een vrijwillige vertrekregeling. Vacatures voor piloten zijn er op dit moment echter niet, zei een woordvoerder.

Martinair-piloten vangen bot bij rechter
Martinair-piloten vangen bot bij rechter (Foto: ANP)