Positieve Sharapova goede reclame, omzet meldonium verdubbeld

De positieve dopingtest van tennisster Maria Sharapova bleek de start van een ware lawine aan meldonium-dopinggevallen. Inmiddels zouden er al honderd atleten positief getest hebben op het medicijn dat sinds 1 januari op de lijst met verboden middelen staat. Voor de sporters leveren de positieve plasjes schorsingen op die uiteenlopen van twee jaar tot levenslang. Maar gelukkig zit er ook een positieve kant aan de positieve testen.

De producent van meldonium, DSM, vaart wel bij al deze gratis reclame. Omdat veel Russen nu blijkbaar zien dat het medicijn wel moet werken als toppers als Sharapova het gebruiken, is de omzet inmiddels meer dan verdubbeld. Tussen 7 en 13 maart werden in Rusland ongeveer 78.300 doosjes van het medicijn verkocht. Dat is 2,2 keer zoveel in vergelijking met de week daar voor, zo berekende het Nederlandse chemiebedrijf.

"Het dopingschandaal is een goede publiciteitsstunt gebleken voor meldonium. Het product is bekender bij een veel breder publiek", zo lichtte Sergueï Chouliak, algemeen directeur van DSM, toe in een persbericht. “Omdat zelfs Sharapova meldonium gebruikte, zijn de mensen ervan overtuigd dat het product werkt. Patiënten die het product nodig hebben in het kader van hun behandeling zijn bovendien in paniek geslagen. Zij vrezen een stijging van de prijs door de populariteit van meldonium en sloegen een voorraad in."

Sharapova blijkt een prima uithangbord voor meldonium (Pro Shots / Action Images)
Sharapova blijkt een prima uithangbord voor meldonium (Pro Shots / Action Images)