Lego blijft op alle fronten groeien

Lego heeft afgelopen jaar hoge ogen gegooid met onder meer Star Wars-ruimteschepen. Maar ook bouwdozen met alledaagse thema's, zoals brandweer en politie, lopen nog steeds als een trein. De Deense fabrikant van speelgoedsteentjes zag de omzet met een kwart toenemen tot omgerekend 4,8 miljard euro.

Die groei was voor een deel te danken aan wisselkoerseffecten. Maar in lokale valuta's namen de verkopen nog altijd met bijna een vijfde toe, blijkt uit het dinsdag gepubliceerde jaarverslag. De nettowinst steeg met bijna een derde tot omgerekend 1,2 miljard euro.

Waar concurrenten als Mattel en Hasbro zuchten onder de groeiende populariteit van spelcomputers, speelt Lego daar juist handig op in. Afgelopen najaar kwam Lego Dimensions op de markt, speelgoed dat beide werelden samenbrengt. Het is volgens topman Jørgen Vig Knudstorp nu al een succes.

Opmars
De afgelopen tien jaar is Lego bezig met een opmerkelijke opmars. Zonder veel te veranderen aan de basis van zijn product wist het bedrijf jaar in jaar uit de verkopen op te voeren. Het slaagde daar onder meer in door in te haken op bijvoorbeeld populaire films en televisieseries. Ook werd speelgoed speciaal gericht op meisjes aan het assortiment toegevoegd.

In 2014 profiteerde Lego daarnaast van het succes van zijn eerste eigen bioscoopfilm. Dat was zo'n kaskraker dat filmstudio Warner Bros al voor minstens drie nieuwe films heeft getekend. Hoewel het speelgoedbedrijf daarmee de lat zeer hoog had gelegd, groeide de omzet vorig jaar nog sterker.

De winstgevendheid is de laatste jaren ook stevig opgevoerd. Dat is onder meer te danken aan kostenbesparingen. Veel productie is verplaatst naar landen waar de lonen lager liggen dan in West-Europa.

Lego blijft op alle fronten groeien
Lego blijft op alle fronten groeien (Foto: ANP)