Beveiliging Apple doodt iPhones

Een update met iOS9 blijkt iPhone 6-toestellen te kunnen 'bricken' indien deze zijn gerepareerd door techneuten die niet door Apple zijn gecertificeerd. Het zou vooral gaan om reparaties waarbij de home-knop, met vingerafdruktechnologie, werd gefikst.

Er zouden echter ook gebruikers zijn getroffen wiens telefoon was beschadigd maar zonder reparatie nog werkte. Wanneer genoemde gebruikers de update installeerden verscheen de zogenaamde 'error 53', en naar verluidt kan dan ook een Apple Store niets meer voor hen betekenen. Op een nieuw toestel na dan.

Voor een officieel uitgevoerde fiks van de home-knop zou Apple ruim 300 euro rekenen, terwijl een reparatieshopje dat doorgaans voor een fractie van de prijs doet.

Verslaafd
Een van de verhalen die The Guardian optekent is dat van Apple-verslaafde journalist Antonio Olmos, die in Macedonië de vluchtelingencrisis versloeg. Daar liet de beste man zijn iPhone stuiteren, en zonder officiële Apple-reparateur in de buurt bracht hij het ding naar een plaatselijk winkeltje. Daar werd de home-knop gemaakt en er was verder niks aan de hand.

Totdat Olmos later een notificatie op zijn telefoon ontving om te upgraden naar iOS9 en deze accepteerde. Binnen enkele seconden verscheen 'error 53' op zijn scherm. De Apple Store in Londen verklaarde het toestel vervolgens dood. De verslaggever mocht omgerekend 350 euro neertellen voor vervanging.

Op het Apple Support-forum is het verhaal te vinden van een gebruiker die zijn iPhone een jaar geleden liet vallen maar niet liet repareren. Na de update in november te hebben geïnstalleerd bleek ook deze te zijn overleden, met bovendien het verlies van gebruikersdata als gevolg.

Feature
Een woordvoerster van Apple geeft aan dat het hier niet om een bug maar om een beveiligings-feature gaat. De vingerafdrukgegevens zouden zijn afgeschermd in een speciaal beveiligde enclave, die uniek is gekoppeld aan de ID-sensor van de home-knop. Een gecertificeerde techneut kan deze koppeling hervalideren na een reparatie, maar als Beun de Haas - of een kwaadwillende - dit doet, gaat de koppeling verloren.

Op die manier beschermt Apple volgens de zegsvrouw de data van de gebruiker, inclusief Apple Pay-gegevens. 'Error 53' is dan ook een uiting van Apples toewijding die gegevens te beveiligen, en klanten zouden zich in dat geval dan ook tot de supportafdeling van het bedrijf moeten wenden.

Niet goed nagedacht
Volgens een Guardian-lezer heeft Apple in eerste instantie niet goed nagedacht over dit beveiligingsmechanisme, en heeft het bedrijf dat met iOS9 achteraf verbeterd. "Ze hadden echter niet nagedacht over de gevolgen van componenten van derde partijen, of die nou goed bedoeld waren of niet." Volgens deze lezer doet Apple alsof het probleem er eentje van de gebruikers is, want die hebben niet gedaan wat het bedrijf adviseert. Er zou ook niet zijn gewaarschuwd dat een niet-officiële reparatie iPhones in dure tegeltjes verandert. "Apple moet nou wel beseffen dat het nu wel degelijk hun probleem is."

Als pleister op de wond zou Apple inmiddels wel zijn Reuse and Recycling-programma hebben geopend voor gebrickte iPhones. Daarmee kunnen gebruikers korting krijgen als ze naar een nieuwere telefoon upgraden. Of de data op de dode toestellen kan worden teruggehaald is niet geheel duidelijk, maar indien niet moet dat wellicht worden opgevat als impliciet advies om het maar in de cloud op te slaan.