Zondag steeds belangrijker voor supermarkten

Steeds meer Nederlanders doen op zondag boodschappen. Ruim twee derde van de huishoudens (67,5 procent) maakte afgelopen jaar gebruik van de zondagsopenstelling van supermarkten, tegen 62,6 procent in 2014. Dat blijkt uit onderzoek waarvan GfK de resultaten vrijdag heeft gepubliceerd.

De zondagse omzet was in 2015 goed voor 4,2 procent van de totale supermarktomzet, tegen 3,5 procent een jaar eerder. Sinds 2008 zit dat aandeel in de lift, en loopt het belang van de vrijdag en zaterdag gestaag terug. Die twee dagen zijn samen wel nog altijd goed voor 42,6 procent van de totale verkopen.

Jonge alleenstaanden en tweeverdieners gaan het vaakst op zondag naar de supermarkt, gepensioneerden stukken minder. Ook geografisch zijn er grote verschillen. In het westen en zuiden van het land heeft de zondag een veel groter aandeel in de totale omzet dan in het noorden en oosten.

Zondag steeds belangrijker voor supermarkten
Zondag steeds belangrijker voor supermarkten (Foto: ANP)