'K3, stop met reclame maken ongezond eten'

Een nieuwjaarsoproep van de Alliantie Stop Kindermarketing voor de nieuwe bandleden van K3: stop kinderen te verleiden ongezond te eten. De coalitie van consumenten- en gezondheidsorganisaties, wetenschappers, diëtisten en kinderartsen roept de popgroep op om geen reclame meer te maken voor producten die slecht zijn voor kinderen, zoals chips, koek, ijs en snoep.

De Consumentenbond stelt dat de meidengroep bekend staat om grootschalige merchandising zoals puzzels, paraplu's en wekkers. Ook is het merk K3 te vinden op diverse eet- en drinkproducten zoals chips (Croky K3 hartjes), hagelslag (K3 hagel met hartjes), koekjes (Jules Destrooper), ijsjes (K3 IJsboerke) en snoep (K3 Red Band). "Allemaal producten met veel zout, suiker en/of vet."

De bond maakt zich zorgen omdat bekend is dat kindermarketing werkt. Directeur Bart Combée: "Wij vragen de nieuwe leden van K3 het goede voorbeeld te geven en kinderen juist te stimuleren een gezond voedingspatroon aan te leren. Dat kunnen zij doen door hun populariteit te lenen aan gezonde producten zoals groente en fruit."

De woordvoerders van K3 laten weten dat Studio 100 (het overkoepelende productiebedrijf) 'altijd nauwgezet' de richtlijnen van de overheid volgt. "Daarnaast zijn we aan het bekijken hoe we ons beleid kunnen finetunen in functie van de veranderende inzichten op het vlak van voeding."

'K3, stop met reclame maken ongezond eten'
'K3, stop met reclame maken ongezond eten' (Foto: BuzzE)