'Geloofwaardigheid keurmerk onder druk'

Consumenten verliezen steeds meer het vertrouwen in keurmerken. Dat komt omdat er heel veel zijn en door de onduidelijkheid waar de keurmerken voor staan. Hierdoor staat de geloofwaardigheid van alle keurmerken onder druk, zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

De ACM vindt dat organisaties en bedrijven een einde moeten maken aan de wildgroei. "De keurmerken moeten hun oorspronkelijke functie terugkrijgen, zo kunnen bedrijven zich onderscheiden en krijgen consumenten een betrouwbaar hulpmiddel om een geïnformeerde keuze te maken."

Uit het ACM-onderzoek blijkt dat consumenten ervan uit moeten kunnen gaan dat een keurmerk betrouwbaar is, duidelijke informatie geeft en onafhankelijk wordt gecontroleerd. "Maar dat staat haaks op wat consumenten van de huidige keurmerken vinden", zegt de ACM.

'Geloofwaardigheid keurmerk onder druk'
'Geloofwaardigheid keurmerk onder druk' (Foto: ANP)