Betere bescherming online shopper op komst

Consumenten die aankopen doen bij een webwinkel in een ander EU-land krijgen betere bescherming als het aan de Europese Commissie ligt. Brussel wil hiermee het vertrouwen in buitenlandse winkels verhogen en grensoverschrijdende handel stimuleren.

Als de voorstellen worden aangenomen kan de koper beter zijn recht halen als er iets mis is met het bestelde product of de aangeschafte dienst. De consument hoeft niet meer aan te tonen of er al iets fout was bij levering en kan makkelijker zijn geld terughalen of zijn contract opzeggen.

De garantietermijn bij online aankopen in alle 28 EU-lidstaten moet twee jaar worden, wil Brussel. Vooral het midden- en kleinbedrijf kan profiteren van de vereenvoudigde regels, aldus Brussel woensdag.

Garantietermijnen
Detailhandel Nederland verwelkomt de voorstellen. "Gelijke regels zorgen voor veel duidelijkheid zodat winkeliers met vertrouwen over de grens kunnen."

De organisatie dringt er wel op aan dat dezelfde regels ook gaan gelden voor aankopen in fysieke winkels, mede omdat sommige producten, zoals een vloer, deels in de winkel en deels online worden besteld. "Dan moeten natuurlijk wel dezelfde garantietermijnen gelden, anders wordt er een onwerkbare situatie gecreëerd."

De Consumentenbond en haar Europese zusterorganisaties zijn kritisch. Het voorstel zou huidige consumentenrechten verzwakken en voor verwarring zorgen, vanwege het verschil tussen online en winkelaankopen. ,,Waarom zou de EU een andere garantietermijn geven aan iemand die een paar schoenen online koopt dan aan degene die dat in een winkelstraat doet."

Betere bescherming online shopper op komst
Betere bescherming online shopper op komst (Foto: ANP)