Nutella: geen Isis op het potje

De teleurstelling was groot toen de 5-jarige Isis Taylor haar naam geweigerd zag door de Nutella-machine die in de supermarkt stond. In Australië kunnen kinderen bij wijze van reclamestunt hun naam laten afdrukken op een pot hazelnootpasta. Helaas geldt dit niet voor alle kinderen.

Vooral in Engelstalige landen staat de Islamitische Staat, de harde kern van Allah die nogal aan het huishouden is in Syrië, Irak en delen van Libië en Egypte, bekend als Isis. Dat dit ook een hele normale meisjesnaam is en bovendien een ooit populaire Egyptische godin, hebben fabrikanten als Nike en Nutella maling aan. In hun fenomenale kortzichtigheid hebben deze bedrijven de naam Isis voor het gemak maar even volledig haram verklaard. Dit heeft tot gevolg dat Isis geen schoenen met haar naam erop kan bestellen en niet de mogelijkheid krijgt om hazelnootpasta te smikkelen uit haar 'eigen' potje.

Volgens Nutella kan Isis dus de pot op. Of, zoals het bedrijf het zelf stelt: "Bij dit soort campagnes houden we altijd een lijst aan met woorden die verkeerde interpretaties kunnen oproepen en waar wij als merk niet mee geassocieerd willen worden".

Een briefje naar Ferrero, het moederbedrijf van Nutella, mocht niet baten. Het bedrijf houdt voet bij stuk.