FIA: "Er zijn fouten gemaakt met de nieuwe motorregelementen"

De FIA geeft toe dat er fouten zijn gemaakt met het opzetten van de nieuwe motorregelementen die in 2014 zijn ingegaan. De prijs die fabrikanten aan klantenteams vragen zouden te hoog zijn en ook had er een minimum aan klantenteams per fabrikant moeten zijn.

Sinds de nieuwe 1,6-liter V6 motor is geherintroduceerd blijkt een klantenmotor rond de twintig miljoen euro te kosten. De FIA wilde een grens leggen op twaalf miljoen, maar Ferrari blokkeerde het voorstel. Ook Mercedes was geen voorstander van het plan. De Duitse fabrikant zou al verlies maken op motordeals.

"Er is geen kostenlimiet voorgesteld en dat is waarschijnlijk een fout geweest," zei Todt over de prijzen van klantenmotoren. "Het betekent niet meteen dat de limiet was ingevoerd, aangezien we al zes jaar voorstellen doen om budgetplafonds in te stellen, die helaas nooit zijn geaccepteerd."

Todt zei ook dat de FIA een fout heeft gemaakt om niet in de regels te zetten dat motorleveranciers aan een minimum aantal klantenteams moeten leveren als er vraag naar is. Op dit moment bestaat enkel de regel dat fabrikanten zonder toestemming van de FIA niet aan meer dan drie teams mogen leveren, om te voorkomen dat een fabrikant een monopolie-positie krijgt.

FIA: "Er zijn fouten gemaakt met de nieuwe motorregelementen" (Zuma Sports Wire)
FIA: "Er zijn fouten gemaakt met de nieuwe motorregelementen" (Zuma Sports Wire)