F1 motoren luider in 2016

Vanaf volgend jaar zullen de Formule 1-motoren meer lawaai produceren. De World Motor Sport Council heeft vanavond ingestemd met het voorstel om het uitlaatsysteem van de wagens aan te passen, zodat ze meer geluid maken, zonder dat het invloed heeft op het vermogen en uitlaatgassen. Sinds de V6-turbo zijn intrede deed vorig jaar, wordt er veel over het geluidsniveau geklaagd door de fans. 

In het verleden zijn er al meerdere system getest om dit mogelijk te maken, waaronder een trompet aan het einde van het uitlaatsysteem, maar geen van de systemen werd goedgekeurd. Het systeem waar volgend jaar mee gereden zal worden bestaat uit een aparte uitlaat met afvoerklep, waar alle uitlaatgassen doorheen geleid moeten worden.

Op de vergadering zijn er ook diverse kleinere veranderingen doorgevoerd, waaronder extra duidelijkheid over 'track limits'. De coureurs moeten nu te allen tijde hun best doen om op het asfalt te blijven. De bestaande regel, die stelt dat coureurs bestraft worden als ze een voordeel halen uit het overschreiden van de 'track limits', is echter onveranderd gebleven.

Ook mag een rijder als hij verantwoordelijk is voor het afbreken van een start niet meer vanaf de grid vertrekken. Hij mag nog wel deelnemen aan de formatieronde, maar moet de race vanuit de pitsstraat starten.

F1-coureurs die start onderbreken moeten voortaan vanuit pits starten (Pro Shots/Zuma Sports Wire)
F1-coureurs die start onderbreken moeten voortaan vanuit pits starten (Pro Shots/Zuma Sports Wire)