Docent moet meer invloed krijgen op lesstof

Docenten moeten meer invloed krijgen op wat ze hun leerlingen onderwijzen. Dat schrijven twintig leraren uit het basis-, voortgezet, speciaal en middelbaar beroepsonderwijs in een manifest, meldt Trouw. Het manifest verschijnt dinsdag. Ze vinden dat een nieuw op te richten Nationale Lerarenraad het lesprogramma moet gaan bepalen.

Volgens de opstellers van het manifest, de groep Leraar 2032, klagen veel leerlingen over een gebrek aan samenhang tussen de leerdoelen en komt dat met name door het grote aantal 'kerndoelen' waar scholen aan moeten voldoen. Dat is slecht voor de kwaliteit van het onderwijs en voor het werkplezier van docenten, aldus de groep.

De groep ontleent haar naam aan een eerder verzoek van staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) om na te denken over wat kleuters van nu in 2032 zouden moeten weten en kunnen.

Docent moet meer invloed krijgen op lesstof
Docent moet meer invloed krijgen op lesstof (Foto: ANP)