Ziggo verliest terrein in totaalpakketten

Het marktaandeel van Ziggo als aanbieder van alles-in-eenpakketten voor telefonie, internet en televisie staat onder druk. KPN wint juist terrein. Dat concludeert marktonderzoeker Telecompaper zondag op basis van cijfers over het tweede kwartaal van dit jaar.

Ziggo is 's lands grootste aanbieder van totaalpakketten voor telecom en televisie. Het marktaandeel van het bedrijf dat vorig jaar ontstond uit de fusie tussen UPC en Ziggo, is evenwel in een jaar tijd met 4 procentpunt gedaald, terwijl dat van KPN met 3 procentpunt is toegenomen. De oorzaak hiervan zou kunnen liggen bij kwaliteitsproblemen. Met name oud-Ziggo klanten zijn er na de overname veelal op achteruit gegaan. Dit zou komen doordat gebruik wordt gemaakt van een hogere frequentie. Hierdoor zou de kwaliteit theoretisch beter moeten zijn en zouden meer zenders op dezelfde bandbreedte kunnen worden weergegeven, maar het zorgt ook voor meer fouten in de pakketjes.

Meer dan 4,6 miljoen huishoudens hebben een alles-in-eenpakket, wat neerkomt op ruim zes op de tien. Daarvan is nog altijd meer dan de helft klant bij Ziggo. KPN is inmiddels goed voor bijna een kwart van die markt. Ook kleinere aanbieders, zoals Caiway, Delta en XS4ALL, hebben hun marktaandeel afgelopen jaar licht zien oplopen.

Uit onderzoek van Telecompaper blijkt verder dat de maandelijkse kosten voor consumenten het zwaarst wegen wanneer zij een keuze maken tussen de verschillende telecomaanbieders. Vier op de tien geeft aan vooral daar naar te kijken. Verder spelen de betrouwbaarheid van de breedbandverbinding en het imago van de aanbieder een belangrijke rol.

Ziggo verliest terrein in totaalpakketten
Ziggo verliest terrein in totaalpakketten (Foto: ANP)