MPAA plande media-lastercampagne tegen Google

De MPAA, het Amerikaanse equivalent van Brein die zich inzet voor auteursrechten van filmmaatschappijen, blijkt daadwerkelijk de maffiapraktijken uit te voeren waarvan zij zo vaak beschuldigd worden. De MPAA plande een media-lastercampagne waarbij onder meer de Today Show en de Wall Street Journal zouden worden ingezet.

Dit blijkt uit mails tussen de MPAA en procureur-generaal Jim Hood die zijn vrijgegeven nadat Google een zaak aanspande tegen de twee op basis van eerder uitgelekte informatie.

In de mails wordt beschreven hoe Google zou moeten zwartgemaakt in een segment in de Today Show, waarna een van de grootste geldschieters van Google naar voren zou moeten komen en zou moeten eisen dat Google zijn strategie met betrekking tot auteursrechtelijk beschermd materiaal zou veranderen. Aanvullend zou een verzonnen item in de Wall Street Journal moeten suggereren dat de beurskoers van Google onder druk zou komen te staan als gevolg van de onwelwillendheid van Google om mee te werken aan de hervormingen.

Dit alles zou gedaan worden via een speciaal opgezette non-profit om te voorkomen dat de campagne aan de MPAA gelinked kon worden.

Je kunt de volledige plannen van de MPAA zelf nalezen in de pdf's van de mailwisselingen (pdf). Deze mails zouden nog maar het topje van de ijsberg zijn. Vorig jaar lekten al mails waaruit blijkt dat de MPAA de voornoemde procureur-generaal onder druk zette om de met ruime meerderheid afgeketste SOPA alsnog door te drukken. Wordt ongetwijfeld vervolgd. 

MPAA logo