'Netwerkloze merken winnen op mobiele markt'

Steeds meer Nederlanders kiezen voor hun mobiele telefoonverkeer een telecomaanbieder die niet beschikt over een eigen netwerk. Volgens onderzoeksbureau Telecompaper hadden 'virtuele merken' als Telfort, Ziggo, Hollandsnieuwe en Tele2 na het eerste kwartaal van het jaar samen bijna 41 procent van de markt in handen, tegenover 38 procent een jaar eerder.

Tegenover de groei van de netwerkloze merken leveren T-Mobile, Vodafone en KPN, die wel over een eigen netwerk beschikken, juist marktaandeel in. De opmars van virtuele merken komt door de populariteit van basisdiensten die tegen scherpe prijzen worden aangeboden. Ook het SIM only-aanbod doet het goed, aldus de onderzoekers. Merken zonder netwerk maken overigens wel gebruik van het netwerk van een van die aanbieders.

Vodafone en T-Mobile hebben beide ruim een vijfde van de markt voor mobiele telefonie in handen. KPN volgt met 18 procent van de markt. Telfort (via KPN) en Tele2 (deels via T-Mobile ) zijn de populairste prijsvechters met een marktaandeel van 9 procent.