'Lidl wil Amerikaanse markt betreden'

De Duitse discountketen Lidl wil in 2018 de Amerikaanse markt betreden met de opening van enkele tientallen winkels. De stap maakt deel uit van een ambitieus programma van moederbedrijf Schwarz-Gruppe om de omzet de komende jaren flink te laten groeien. Dat verklaarde het management van Schwarz-Gruppe aan het Duitse zakenblad Manager Magazin.

De omzet van Schwarz-Gruppe is nu ruim 79 miljard euro en moet in 2020 stijgen tot 100 miljard euro. De uitbreiding van Lidl is een belangrijke steunpilaar van de groeiplannen van het bedrijf. De positie van de prijsvechter in bestaande markten moet worden versterkt en er zullen nieuwe landen betreden gaan worden, waaronder de Verenigde Staten.

Verder wil Schwarz-Gruppe de Duitse activiteiten van supermarktdochter Kaufland flink op de schop nemen. Kaufland moet zich op zijn bestaande markten concentreren. De keten is naast Duitsland actief in Midden- en Oost-Europa.