Pirelli rekende op snellere Formule 1-auto's

Bandenfabrikant Pirelli had erop gerekend dat de Formule 1-auto's dit jaar sneller zouden zijn dan nu het geval is. Hierdoor zijn eenstoppers vaker mogelijk dan verwacht. Pirelli-motorsportbaas Paul Hembery had gecalculeerd dat de bolides per race twee tot driemaal naar binnen zouden moeten voor nieuw rubber.

In zowel Monaco als Canada hoefden de meeste coureurs slechts eenmaal een setje banden te wisselen. Dit zorgde vanuit de hoek van Red Bull Racing al voor kritiek, omdat Pirelli te conservatief zou zijn geweest met de bandenkeuze.

Hembery sprak hierover met Autosport. "Als we kritisch naar onszelf kijken dan is duidelijk dat de bandenslijtage en teruggang in prestaties is afgenomen. De auto's kunnen veel langer met een setje banden doen. In Canada waren er een- tot tweestoppers, terwijl wij moesten zorgen voor twee- tot driestoppers. Dat komt doordat wij aan de achterbanden gesleuteld hebben en de teams profiteren hiervan door de balans van de auto te kunnen verbeteren."

Pirelli had verwacht dat de auto's sneller zouden zijn. "We zijn niet het prestatieniveau dat aan het begin van het jaar verwacht werd op basis van de wintertesten en Melbourne. Het gaat slechts marginaal sneller dan vorig jaar en dat is een verrassing. Ga je twee seconden per ronde sneller dan gaat er veel meer energie richting de banden en dat kan de racestrategie, bandenslijtage en prestaties van de banden flink beïnvloeden."