John Lasseter trots op 20 jaar animatie

John Lasseter, de grote baas van animatiestudio Pixar, is heel trots op de rol die digitale animatie de afgelopen decennia is gaan spelen in de filmwereld. Dat zei hij maandag voorafgaand aan de wereldpremière van de nieuwe Pixar-film Inside Out.

De komedie vertelt over de vijf belangrijkste emoties in het hoofd van een pubermeisje. Lasseter ontving in 1995 een ere-Oscar voor Toy Story, de eerste digitaal geanimeerde speelfilm in de geschiedenis. "We hebben het laatst eens nagezocht", vertelt hij. "De afgelopen twintig jaar zijn er over de hele wereld 250 digitale films gemaakt. Daar ben ik echt ontzettend trots op."

Met titels als Finding Nemo, Monsters Inc, Ratatouille, Up en nu Inside Out heeft Lasseter willen afrekenen met de gedachte dat animatie alleen maar voor kinderen zou zijn. "In de jaren tachtig, toen we onze eerste experimenten met digitale animatie deden, was dat wel het idee dat iedereen had", stelt de pionier. "Sowieso was de animatiefilm toen dood. Disney produceerde eens in de paar jaar een speelfilm en al het andere dat werd gemaakt, was puur voor de televisie bedoeld."

Lasseter en zijn team van het eerste uur raakten geïnspireerd door de nieuwe generatie regisseurs die in de jaren daarvoor naam hadden gemaakt in Hollywood. "Mensen als Spielberg, Scorsese en Coppola hadden laten zien dat er ruimte was voor een nieuw geluid in de filmwereld. Datzelfde wilden wij bewerkstelligen voor animatie."

Bij het maken van een animatiefilm gebruikt Lasseter dezelfde methode die ook Walt Disney al gebruikte. "Het was zeker vroeger veel te kostbaar om scènes opnieuw te tekenen als ze niet werkten", legt hij uit. "Daarom tekende Disney altijd eerst het hele verhaal op storyboards. Dat doen wij nog steeds, zelfs nu het voor ons veel gemakkelijker en goedkoper is om een scène in de computer te veranderen." Een andere cruciale factor bij het maken van Pixar-films is dat het hele team eerlijk tegen elkaar is. "We nemen het script een aantal keer door met alle grote makers in onze studio en becommentariëren met z'n allen het hele scenario en alle ideeën. Eerlijke discussie over het materiaal leidt uiteindelijk altijd tot het beste resultaat."

John LasseterJohn Lasseter