'Telecomproviders willen Google chanteren'

Diverse Europese telecomproviders dreigen de advertentiedienst van Google -Ads- te gaan blokkeren. Ze willen dat Google een deel van de inkomsten aan hen overdraagt, zo meldt een anonieme provider aan de Financial Times.

De provider zegt bezig te zijn met het opzetten van een dienst die reclames gaat blokkeren op basis van een opt-in functie. Een ander plan dat klaarligt, genaamd 'de bom', zou er voor zorgen dat alle klanten tegelijk geen advertenties meer vanuit Google te zien krijgen. Door slechts "een uur per dag" alle advertenties te blokkeren hoopt de provider Google rond de tafel te krijgen voor onderhandelingen.

In een reactie aan Ars Technica antwoordt Google het volgende; "Mensen betalen voor mobiel internet zodat ze bij hun favoriete diensten als apps en webmail kunnen waarvan er veel gefinancierd worden door middel van advertenties. Naast Google zijn er vele bedrijven die afhankelijk zijn van deze inkomsten om te kunnen vernieuwen en ontwikkelen".

De technologie is ontwikkeld door het bedrijf Shine. Hun software zou de meeste advertenties op websites en in apps blokkeren, al werkt het niet op de ingebakken advertenties die onder andere in Facebook en Twitter zijn te vinden.

Blokkades
Dat het blokkeren van bepaalde sites überhaupt mogelijk is in Europa komt omdat er nog geen eenzijdig beleid is betreffende netneutraliteit. Daardoor zijn zaken als het selectief filteren van bepaalde sites en diensten mogelijk. Zelfs de Europese Commissie erkent dit probleem; "In Europa zijn 96% van de inwoners niet beschermd van hun recht op een vrij en open internet.". Een voorbeeld hiervan is dat het vaak niet mogelijk is vanuit een ander land content te bekijken vanwege landrestricties.

KPN zorgde er in 2010 overigens wel voor dat de eerste wetten betreffende netneutraliteit Europees geregeld werden. De kwakkelende provider wilde destijds hun internetverkeer filteren om op die manier bepaalde websites voorrang te geven. Ook wilden ze destijds bepaalde diensten als WhatsApp en Skype extra belasten aan de klant.

Eerdere acties
In 2013 probeerde de Franse internetaanbieder Free al iets soortgelijks. De aanbieder installeerde middels een firmware update software die automatisch advertenties blokkeerde. Dit viel niet goed bij zowel Google als de Franse overheid waardoor de software snel weer moest worden verwijderd. De grootste aanbieder in Frankrijk, Orange heeft het destijds wel voor elkaar kunnen krijgen om een deel van de advertentie inkomsten te innen van Google.

Google
Google