Pepsi schrapt zoetstof aspartaam in VS

Pepsi stopt in de Verenigde Staten met aspartaam als zoetstof voor light-cola. Alle light-varianten, zoals Diet Pepsi, bevatten vanaf de zomer sucralose, beter bekend als Splenda.

Met de wijziging wil Pepsi inspelen op de zorgen onder consumenten over de veiligheid van aspartaam. Uit uitvoerige tests blijkt steeds weer dat de kunstmatige zoetstof veilig is in de hoeveelheden die Amerikanen consumeren. Toch heeft aspartaam een slechte naam.

Die slechte naam is de voornaamste reden waarom Pepsi en rivaal Coca-Cola de verkoop van light-frisdranken zien teruglopen. Sinds 2006 verkopen ze minder light-cola; de afgelopen twee jaar zijn de verkoopcijfers zelfs extra snel gedaald. Coca-Cola heeft echter nog geen plannen om aspartaam te vervangen.

Kunstmatig
Sucralose is ook een kunstmatige zoetstof, maar het ingrediënt heeft geen last van een negatief imago. Sparkling Ice, een light-frisdrank die al lange tijd met sucralose wordt gezoet, laat de laatste jaren sterke groei zien. Recent brachten zowel Pepsi als Cola-Cola varianten op de markt met minder suiker, aangevuld met de natuurlijke zoetstof Stevia.

De nieuwe Pepsi-blikjes, waarop duidelijk leesbaar 'now aspartame free' staat, liggen vanaf augustus in de Amerikaanse winkels. Vooralsnog voert Pepsi de wijziging alleen in de Verenigde Staten door.